JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

I tvisten mellan Waymo och Uber publiceras nu privata sms-meddelanden där tvistens huvudperson Anthony Levandowski bland annat ifrågasätter Teslas självkörningsteknik, och det i färgstarka ordalag.

Waymo anklagar sedan februari Uber för att ha lagt beslag på företagshemligheter kring lidar – en sensor som används i självkörande bilar. Det ska ha skett i samband med att stjärnkonstruktören Anthony Levandowski bytte arbetsgivare från den förre till den senare i fjol.

Waymo och Uber har sedan dess försvarat sina positioner och samlat bevis till rättegången. Från det bevismaterialet har det nu dykt upp en sms-konversation mellan Anthony Levandowski och Ubers dåvarande vd Travis Kalanick.

Ett av de återkommande samtalsämnena är konkurrenten Tesla.

Anthony Levandowski är tydligt skeptisk mot de utfästelser som Tesla och dess vd Elon Musk gör inom området  självkörning. Han skriver att Elon Musk ljuger, pratar skit och är hög på knark.

Det som är sant är att Elon Musk på flera sätt utmärker sig bland sina självkörningskonkurrenter. Han ger betydligt mer optimistiska prognoser än konkurrenterna för när hans bilar kommer att vara fullt självkörande. Och han är ensam om att tacka nej till att använda lidar som sensor. Flera konkurrenter har tvärtom uttryckt att lidar är en förutsättning för säker självkörning.

Att Elon Musk tonar ner betydelsen av lidar är extra känsligt för Anthony Levandowski eftersom det var hans stora erfarenhet av just lidar som gav honom jobb både på Waymo och på Uber.

– Vi borde börja ge fysiklektioner kring allt dumt skit som Elon säger, skriver Anthony Levandowski, efter att Elon Musk hävdat att radar kan göra ett bättre jobb än lidar i en viss situation.

Angående Elon Musks utfästelser om att snabbt nå den högsta nivån av autonom körning, SAE 5, frågar Travis Kalanick hur stor chansen är att Tesla klarar att låta sina bilar köra helt själva i 20 procent av en stad.

– Han trippar. Men han kanske tänker/kommer att skylla på myndigheter om varför han inte erbjuder detta.

Anthony Levandowski anklagar dessutom Elon Musk för att ljuga om Teslabilarnas olycksstatistik.

Enligt Anthony Levandowski betyder dödskraschen med en Teslabil i Kina i januari 2016, att Elon Musks påstående om hur många mil hans bilar rullat utan olyckor, är en lögn. 

Anthony Levandowski föreslår, på skämt eller allvar, att de ska starta ett twitterkonto kallat ”FakeTesla” som kritiserar företaget.

IEEE Spectrum publicerar fler utdrag ur konversationen (länk). 

MER LÄSNING:
 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)