JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

REPORTAGE  År 2007 spanns Leddartech av från kanadensiska optoforskningsinstitutet INO. Produkten var på den tiden 2D-lidar, det vill säga lidar som bara scannar i ett plan.

Sådana används bland annat som avståndshållare, för hastighetsmätning och för att upptäcka fotgängare framför bilen.

Det unika var att lidarn saknade rörliga delar. Det kallas SSL, solid state lidar.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

När Leddartech år 2014 började fokusera på det som kallas 3D-lidar eller högupplöst lidar fortsatte företaget att använda SSL.

Sedan starten har företaget sålt 15000 lidarer. Men när 2018 är slut kommer den siffran plötsligt att ha fördubblats – jo, det är nu det lossnar för lidar. 

Kärnan i den nya lösningen är ett eget systemchip, Leddarcore, med tillhörande mjukvara. Chipet synkar komponenter och tidsstämplar mottagna data. 

Provexemplar av en första lidarmodul baserad på det första systemchipet LCA2 distribuerades till ledande kunder i januari, och kunde beskådas på CES-mässan i januari.

Chipets signalanalys gör enligt Leddartech en dramatisk skillnad i prestanda.

Stéphane Duquet

–Vi har upp till 25 gånger högre känslighet än annan lidarteknik. För att nå motsvarande prestanda måste andra SSL-utvecklare öka signalstyrkan signifikant vilket leder till högre komplexitet och högre pris, säger Stéphane Duquet, produktmarknadschef på Leddartech.

Leddartech tror att självkörning i massvolymer i kommersiella fordon tar fart år 2020. Med sikte på det har Leddartech tecknat kontrakt för sin LCA2-baserade teknik med bland annat Osram, Delphi och Magneti Mirelli. 

De får hjälp att bygga sin egen lidar på Leddartechs plattformar med referenskonstruktioner som vägledning.

LCA2 ger en räckvidd på 175 meter och en upplösning på 64×8 punkter. Den ska kunna ge en lidar för ett styckpris under 100 dollar. 

Lidar på det efterföljande chipet LCA3 ska finnas i volym år 2021. Det ska ge 350 meters räckvidd, och en betydligt högre upplösning, 256×64. 

Ett fullt autonomt fordon skulle antagligen kombinera LCA2- och LCA3-lidarer för olika uppgifter.

Av LCA2 bygger man en SSL-typ som kallas ”flash lidar”. En stående kolumn lasrar turas om skicka en stråle genom en lins som sprider strålen horisontellt. En liggande rad fotodioder tar emot studsen via en annan lins. LCA2-chipet analyserar tidsskillnaderna mellan fotodiodernas signaler.

LCA3-chipet kan dessutom användas till en hybrid som Leddartech kallar ”mems-flash-lidar”. Den använder en memsspegel som vrider sig kring en axel. och klarar sig med en enda laser. Ljuset studsas på memsspegeln till ett gitter som splittar upp den i vertikala linjer. Reflektionerna tas emot i en matris av fotodioder. LCA3-chipet analyserar.

I sin senaste finansieringsomgång i augusti drog Leddartech in 101 miljoner dollar från Osram, Delphi och Magneti Mirelli, och dessutom från IDT, som är partner i konstruktionen av LCA2.

Leddartech är inte ensam om att integrera lidarelektronik i ett chip. Det gör även nestorn Velodyne i sin kommande SSL-lidar. 

Det finns också företag som israeliska Newsight, grundat 2016, som tillverkar lidarchip och säljer till lidartillverkare. Kinesiska Leishen använder Newsights chip i en lidar som ska finnas köpa i mitten av detta år. jt

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)