Skriv ut
ETN tar pulsen på komponentdistributörer:

TMS: Eget lager och affärssystem bakom framgång

Låga priser på komponenter är förstås vad kunderna efterfrågar i första hand. Men därefter ska komponenterna levereras och här har tiomannaföretaget TMS med åren arbetat fram tryggande upplägg kring lagerhållning både för rullande produktion och långtidsförvaring. Kunderna kräver allt oftare båda.
thomasmocander
Thomas Möcander
–De efterfrågar det för att det verkar finnas ett visst glapp där. Det finns andra aktörer som princip inte vill lagerhålla, utan vill ta hem exakt i tid och skicka vidare. Så fort det blir allokering på marknaden blir det då problem att få leverans, säger TMS vd Tomas Möcander.

–Vad vi erbjuder är att i god tid ta hem och säkra upp volymerna och sedan anpassa efter kundens produktion. Oavsett om kunden tidigarelägger eller senarelägger kan vi alltid leverera. Vi är inte beroende av leverantören.

TMS har 3000 kvadratmeter lager varav 2500 är höglager. Allt är ESD-anpassat. Det betyder bland annat att allt är jordat, att betongen är slipad, att det finns finns avfuktningsutrustning och att luftfuktigheten kontrolleras konstant.

Flera stora tillverkare har granskat kvaliteten och hjälpt till göra anpassningar och justeringar. Företaget är också ISO 9000- och 14000-certifierat via Intertek.

I fjol byggde TMS ett nytt ESD-anpassat lager på 1340 kvadratmeter och därmed mer än fördubblade sitt lagerutrymme. Företaget behövde mer plats och en tomt blev ledig intill det befintliga lagret.

– Vi räknar nu med att vi klarar oss i tio år till, beroende på hur saker utvecklas på marknaden. Vi klarade oss i tio år med det andra lagret som var 1000 kvadratmeter.

En av tjänstern man erbjuder är omvänd logistik – om kunden lägger ner en produkt eller får ett överskott, kan TMS åta sig att sälja det åt dem.

Tomas Möcander betonar också spårbarhet som en viktig tjänst för framtiden.

–Kunderna kräver det, både legotillverkare och slutkunder har ofta krav ofta på full spårbarhet. Och det jobbar vi mycket med, säger Tomas Möcander.

En förklaring till framgångarna är enligt Tomas Möcander det egenutvecklade affärssystemet som man skapade för 15 år sedan, och fortsätter att utveckla.

–Vi insåg tidigt att det var effektivare att bygga något eget. Det ger oss möjlighet att förändra oss efter marknadens behov, som ändrar sig kontinuerligt.

Dels anpassas affärssystemet till hur företaget jobbar internt, för att minimera arbetsprocessen. Dels används det för att samarbeta effektivt med kunderna, via webb och extranät.

TMS har exempelvis tagit fram en speciallösning för kitting. Om kunden beställer en bom med 200 artiklar så tar det mindre än 10 minuter att beställa hem samtliga.

–Detta medför att vi kan ge kunderna en attraktiv prisbild och snabba leveranser.

Webben är en lönsam kanal numera – många kontakter kommer därifrån, bland annat via företagets annonsering med en sökruta som går direkt in i lagerdatabasen och dess kring 50000 produkter.

Under den nära framtiden har TMS ett nytt stort samarbete på gång, avslöjar Tomas Möcander. En stor utländsk distributör med 40–50 fabrikat vars produkter TMS ska sälja i Skandinavien.