JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
tisdag 25 juni 2019 VECKA 26
Det pågår någonting stort i Arboga. Här lägger tremannabolaget Optoga grunden för en belysningsrevolution som inte bara ska ge bättre ljus utan också minska både utsläpp och strömförbrukning. Electrolux är ett av flera svenska storföretag som har sett ljuset från Arboga.
Lilla Optoga är på väg att ta steget från optodistributör till europeiskt kompetenscenter inom belysningsteknik. Firman har koncentrerat sig på en enda sak – teknik för belysning med de allra senaste lysdioderna, så kallade Power-LED.

– Vi ligger 8–12 månader före resten av världen i vår teknikutveckling. För inte länge sedan var Sverige ett u-land inom power-LED. Numera översätts allt vi publicerar på vår sajt till mandarin inom ett dygn, säger Optogas vd Stefan Larsson.
Faktar: Hur stark är en lysdiod?
 
Att mäta lysdioder och jämföra dem med glödlampor är inte helt lätt. Optoga använder i huvudsak tre mätetal: ljusstyrkan mätt i lumen (lm), färgtemperaturen mätt i Kelvin (K) och färgåtergivningen, det så kallade RA-värdet, som anger procent av färgåtergivningen jämfört med i solljus.

Färgåtergivningen varierar med spektrum – ögat är mest känsligt för gulgrönt (555 nm) och känsligheten avtar åt såväl det långvågiga (röda) som det kortvågiga (blå) hållet.

– Idag kan lysdioder som bäst nå 96 procents färgåtergivning, säger Stefan Larsson.

Då rör det sig dock inte om de ljusstarkaste versionerna, som kan producera 240 lm.

Lika viktigt som maximal ljusstyrka är dock ljusutbytet, mätt i lm/W. Värsting-LED:ar som 240 lm-varianten, ligger inte särskilt bra till där.

– De bästa vi har klarar idag 134 lm/W. Länge var 100 lm/W en drömgräns, men den passerade vi tidigare i år och nu ligger 200 lm/W inte långt borta.

För praktiskt belysning är dock extremerna ointressanta eftersom dessa ger för kallt ljus och för dålig färgåtergivning. På kontor ska exempelvis all belysning ha minst 80 procents RA, på sjukhus 90 procent.

Dessa siffror räcker dock inte som jämförelse med glödlampor eftersom en glödlampa utstrålar ljus runt hela sin sfär, medan lysdioder är riktade. Listigt utformade linser absorberar visserligen upp till 10 procent av ljuset, men eftersom de kan rikta de övriga 90 procenten på en halvcentimeter när så kan ljusutbytet göras större på de platser ljuset behövs.

Affärsidén är lika mycket att sälja teknik och kompetens som att leverera själva lysdioderna med tillhörande drivelektronik. Stefan Larsson förklarar framgången med företagets förmåga att omsätta känslor i siffror.

– Ljus handlar väldigt mycket om känslor. Vår styrka är att vi kan mäta och dokumentera, och så kan vi skruva på tekniken för att med ingenjörsmetoder nå den belysning som andra beskriver i känslomässiga termer, säger han.

Det är mindre än tre år sedan som han, Marcus Björkman och Annette Bohman grundade firman. Trion är fortfarande de enda anställda.

– Marcus drar in projekten, jag genomför dem och Annette driver själva företaget, beskriver Stefan arbetsfördelningen med ett leende på läpparna.

Miljardomsättning i sikte
Under hela tiden har Stefan och Marcus sjungit Power-LED:arnas evangelium för alla som visat det minsta intresse för belysningsfrågor. Missionerandet har gett resultat – till kunderna kan Optoga numera förutom Electrolux räkna världens största möbeltillverkare, Norges största belysningsföretag och Sveriges största biltillverkare.

– Vi säljer 60 procent i Sverige, 15 procent i Norge och resten i Finland och Polen.

Omsättningen i år ligger kring 10 miljoner kronor. Förvisso inte dåligt för ett så ungt företag, men siktet ligger betydligt högre. Stefan tror på minst en dubblering varje år under fem år, och då behöver man inte vara någon Excelguru för att se miljarden inom räckhåll.

Att firman därför behöver expandera är snarast en underdrift. Visserligen belägger man redan tre-fyra konsulter på heltid, plus riktade uppdrag hos specialister över hela Europa. Och all produktion görs av underleverantörer. Men om bara hälften av det 20-tal projekt man nu jobbar med blir lyckosamma så krävs betydligt fler personer till kärnverksamheten.

– Vi har också öppnat för att släppa in externa investerare. Hittills är vi helt självfinansierade, berättar Stefan.

Optoga har precis invigt sina nya domäner. Det gamla stationshuset i Arboga med anor från 1905 har renoverats för att passa firmans behov. Självklart ska de nya lokalerna vara helt upplysta av lysdioder.

– Men vi behåller en glödlampa. En enda, här i hallen, säger Stefan och pekar.

När Elektroniktidningen besöker huset håller hantverkarna för fullt på att lägga sista handen vid verket. Till hösten ska minst 20 personer jobba här i ett internationellt designcenter med personal från Finland, Italien, Polen och Sydkorea. Koreanska Seoul Semiconductor är Optogas viktigaste partner.

– Vi förhandlar om att Seoul Semi ska ha 3–4 personer här på heltid efter sommaren.

Miljövänligt och strömsnålt
Lysdioder är strömsnåla, har lång livslängd och innehåller inga miljöförstörande ämnen. Men Stefan Larsson påpekar att det handlar lika mycket om att skapa nya ljusupplevelser som att ersätta glödlampor.

– Vi har idag teknik för att ta fram produkter som direkt kan skruvas in i glödlampshållare, ge lika mycket ljus som en 60 W-lampa, och bara dra 6 W, säger Stefan Larsson.

Att växa så fort som Optoga är inte helt enkelt. En del beslut ångrar Stefan Larsson redan.

– Vi prioriterade annat i början, men borde ha patenterat mer. Inte så mycket för att skydda tekniken som för att det skulle ge ökad trovärdighet.

– Sen är det mest detaljer, som att vi inte insåg vidden av storföretagens krav på förpackningar och spårbarhet.

Stefan Larsson nämner också risken att bränna ut sig och att jobba så mycket att man av pur trötthet prioriterar fel. Och att det är svårt att få tid till teknik när man är mitt uppe i affärer.

– Vi vill ha skoj också. Ekonomi och teknik måste ju hänga ihop, säger han.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)