JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Nyheter

Genom att gifta samman kunskap från elnäts- och elbilsindustrin med expertis inom matematisk modellering av komplexa system ska smart elbilsladdning skapas. Det är Vattenfall och Cevt som inlett samarbete med Uppsala universitet, genom Swedish Electromobility Centre.

Solcellsbolaget Midsummer ska listas på Stockholmsbörsen och vill i samband med det ta in 100 miljoner kronor för att bygga ut produktionskapaciteten.

Det europeiska forskningsprojektet Cradl har tagit fram ett hudvänligt bälte som fästs runt överkroppen på för tidigt födda barn för att övervaka hjärt- och lungfunktionen. En av deltagarna är tyska Würth som bidragit med en nytt mönsterkort baserat på polyuretan.

Tyska Infineon ska bygga en ny fabrik för krafthalvledare i österrikiska Villach. Fabriken ska tas i drift 2021 och använda 300 mm-skivor.

Komponentdistributören Farnell, som ägs av Avnet sedan två år, har ökat antalet komponenter som finns i lager. De är numera värda 444 miljoner dollar, vilket är 100 miljoner mer än för ett år sedan.

Den var sparsmakad på detaljer, regeringens annonsering i onsdags om AI-satsningen ”Data Factory & Arena” på Lindholmen i Göteborg. Det beror på att detaljerna fortfarande är under utarbetning.

Förbättrad och förhoppningsvis full internettäckning även på landsbygden med 100 Mbit/s. Det är målet med ett nytt projekt som Luleå tekniska universitet ska koordinera.

Åtta miljoner fordon från en europeisk biltillverkare kommer att utrustas med nästnästa generation videokretsar för självkörning från Intel. Det är en av Intels största beställningar på självkörningsteknik.

Bilindustrin står inför en förändring. Elbilen är ett faktum och mjukvaran i bilarna ökar i ett rasande tempo. Mjukvaruutvecklarna får allt större makt och framåt måste företagen lyssna mer på sina slutkunder. Tillsammans med trenden mot autonoma bilar kommer affärsmodellen att förändras. När Elektroniktidningen får en pratstund med Jonn Lantz, förändringsdrivare på Volvo Cars, snuddar han vid de utmaningar som hans företag, och hela bilindustrin, just nu står inför.

Volvo, Chalmers, Göteborgs universitet och Stena är några av de aktörer som får en mötesplats i Göteborg kring det heta området artificiell intelligens. Det är Sveriges regering som etablerar verksamheten, kallad ”Data Factory & Arena”.

Volvoägaren Geely har tecknat ett färskt avtal med Maxwell Technologies om att använda superkondensatorer i framtida hybridbilar, både laddbara och icke laddbara. Tekniken ska in i bilar för Europa och USA och kommer bland annat att hamna i Volvomodeller som bygger på den svenskutvecklade CMA-plattformen, såsom XC40.

Det Lundabaserade kameraövervakningsföretaget Axis öppnar ett utvecklingskontor i Linköping för mjukvara. Planen är att sysselsätta ett hundratal personer inom några år.

Göteborgsbaserade millimetrvågsspecialsiten Gapwaves bad aktieägarna om 152 miljoner kronor. Nu står det klart att utfallet blev 110 miljoner kronor före emissionskostnader.

Artificiell intelligens behöver etiska riktlinjer, standarder, mer data att leka med och fler användare. Det anser regeringarna i Norden och Baltikum och organiserar sig för att genomdriva det.

Mjukvarans intåg i samhället kan närmast jämföras med när ångmaskinen eller elektriciteten kom. Samtidigt är det svårt att fånga värdet av mjukvaran för produktiviteten i ett företag. I en färsk kartläggning av mjukvarans roll och behovet av mjukvarukompetens i svenska företag visar det sig dels att överraskande många – mer än vart tredje tillfrågat företag – utvecklar egen mjukvara, dels att behovet av mjukvarukompetens skiljer sig stort mellan företagen.

I morgon visas den finska robotbilen Marilyn upp i tyska Ulm tillsammans med ytterligare fem autonoma bilar – alla med sina egna specialiteter. Marilyn kan navigera genom dimma och snöstorm, och ingår likt övriga demobilarna i EU-projektet RobustSense.

 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)