Skriv ut

Upp till 6,1 miljarder kronor, så mycket kan det kosta Ericsson att få rätsida på verksamheten inom stödsystem, Business Support System. Kostnaden påverkar resultatet för fjärde kvartalet 2018.

Telekomjätten har beslutat att påskynda omstruktureringen av verksamheten inom BSS, både vad gäller produktportföljen och kontrakten. Det handlar om produkter som operatörerna använder för bland annat orderhantering, abonnemang och fakturering.

Företaget har haft en rad olika produkter för fakturering och kundrelationer. Tanken var att baka ihop alla dessa till "Full Stack Revenue Manager", en sammanhållen produkt som kunde hantera allt inom BSS. Uppenbarligen har det inte lyckats. I varje fall har kunderna inte velat köpa produkten.

– Ericssons rörelseresultat för fjärde kvartalet 2018 kommer att minska med 6,1 miljarder kronor vilket huvudsakligen påverkar bruttomarginalen, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Av beloppet utgör 3,1 miljarder kronor omstruktureringskostnader. Resten kommer från en mix av kundförluster, förseningskostnader och nedskrivningar.

Ytterligare omstruktureringskostnader på 1,5 miljarder kronor för personalminskningar förväntas under 2019.