JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 22 november 2019 VECKA 47

Japanska biltillverkaren Nissan har drabbats av insikten  att en elbil egentligen bara är ett batterilager på hjul. Företaget startar flera tester, ett av dem i Kungsbacka kommun i samarbete med Eon.

Konceptet kallas Vehicle-to-Grid (V2G – fordon-till-elnät). Insikten är att elbilarnas sammanlagda batterivolym kommer att vara gigantisk i framtiden. Istället för att låta dem stå och läcka laddning overksamma i garaget kan de kopplas in i elnätet och flytta energi mellan olika delar av dygnet.

Till exempel kan de kapa topparna i efterfrågan på morgonen när alla kokar kaffe genom tömma energi de fyllde när elpriset var lägre på natten.

Nissan och Eon installerar tio stycken så kallade V2G-enheter i Kungsbacka. Det är snabbladdare som dessutom kommer att fungera som backup av elektriciteten i kommunens fastigheter och i framtiden även kommer att stabilisera elnätet. 

– De bilar vi har idag i kommunens fordonsflotta är en outnyttjad batterireserv, säger Christer Lindström, fordonsansvarig på Kungsbacka Kommun.

– Med hjälp av den nya tekniken kan vi använda den energi som lagras i våra elbilar från Nissan och därmed skapa en jämnare energianvändning för kommunens verksamheter, vilket ger lägre elkostnader.

Kungsbacka är enligt kommunen en av de solcellstätaste kommunerna i Sverige. 

–Vi ser i förlängningen stora möjligheter att kunna lagra elen från våra solcellsanläggningar i bilar och batterilager.

Installation och test kommer att ske i omgångar. Eon blir ansvarigt för driften av enheterna när de är installerade och testade.

– Om Sveriges elnät ska klara framtidens kapacitetsbehov måste vi tänka in elbilar som en integrerad del av energisystemet och använda den el som finns lagrad i bilarnas batterier på ett smartare sätt, säger Tore Harritshöj, chef för området Emobility på Eon i Norden.

– Vi är helt övertygade om att V2G kommer att ha en central roll i den framtida lagringen av el. 

V2G-laddarna är av typen Chademo.

Nissan driver liknande experiment i eget bo. Företagets kontor i Tennessee och designcenter i Kalifornien är kopplade till V2G-laddare på sina parkeringsplatser. Nissan Leaf-bilar tankas när nätelen är billig och slangas när den är dyr. Det sker i samarbete med V2G-företaget Fermata Energy.

I Storbritannien ska Nissan installer 2000 V2G-laddare i två myndighetsprojekt.

Sammanlagt utgör Nissans egen flotta av elbilar ett 10 GWh-batteri. Här är ett diagram som förklarar V2G-konceptet (länk till bild).

 

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)