Skriv ut

Enligt tyska tidningen Manager Magazin förhandlar tyska billtillverkaren Volkswagen med koreanska SK Innovation om ett samarbete för att tillverka battericeller i stor volym i Europa.

VW lade så sent som i mars en långsiktig order på batterier och kringkomponenter för 24 miljarder dollar hos Samsung SDI, LG Chem och kinesiska CATL (Contemporary Amperex Technology Limited). Och i maj dubblerade VW beställningen till 48 miljarder dollar

Men nu vill företaget bygga sig ett oberoende enligt Manager Magazin.

År 2020 hoppas VW kunna erbjuda 25 modeller av elbilar och 20 pluginhybrider. Fem år därefter hoppas VW kunna sälja runt tre miljoner elbilar.  Enligt VW:s uppskattning kommer världen till det året att behöva 40 battericellfabriker med årsvolymer som mäts i GWh. 

Teslas fabrik Gigafactory 1 i Nevada är världens största batterifabrik. Den tillverkar både battericeller och batterimoduler. Idag är volymen cirka 20 GWh batterimoduler vilket är ungefär vad Tesla själv behöver, bara för att tillverka sin bilmodell Model 3.

Innan året är slut ska Tesla och dess partner Panasonic öka kapaciteten i Gigafactory 1 till 35 GWh batterimoduler. På sikt tror sig Tesla kunna öka kapaciteten till 150 GWh batterimoduler och 105 GWh battericeller på en fabriksyta på cirka 1,4 kvadratkilometer.

Teslas bilar tillverkas i Fremont i Kalifornien. Företagets kommande gigafabriker kommer att tillverka både battericeller, batterier och bilar. En sådan fabrik bygger Tesla i Shanghai och planerar en på en ännu ej bestämd plats i Europa.

Europa har många batterifabriker på gång, på både kortare och längre sikt.

• LG Chem ska producera 4 GWh/år  i Wroklaw i Polen från nästa år.
• SK Innovation ska ha en kapacitet på 7,5 GWh i Komárom i Ungern år 2020.
• Daimler har en expanderande batteriproduktion för egna fordon i Tyskland.
• Fortum ryktas planera en GWh-fabrik i Europa. 
• Konsortiet Terrae ska producera 34 GWh år 2028 i Tyskland.
• BYD planerar battericellproduktion i Europa.
• Japanska GS Yuasa ska tillverkar batterimoduler i Ungern
• GSR ska tillverka batterier för Nevs i Europa, och dessutom kanske ytterligare batterier
• CATL planerar en batterifabrik i Europa med kapacitet i samma storleksordning som Gigafactory 1
• Och sist men inte minst förstås Svenska Northvolt, som vill tillverka 32 GWh battericeller i Skellefteå år 2023. Northvolt ska dessutom tillverka batterimoduler, i Gdansk, med en inledande kapacitet nästa år på 10 000 moduler. 

Också i Asien – de idag stora tillverkarnas hemmaplan – ökas förstås batteriproduktionen. 

• Till 2020 ska CATL ha färdigställt en batterifabrik i Kina, i samma storleksordning som Gigafactory 1.
• LG Chem bygger sin andra batterifabrik i Nanjing Kina. Företaget ska ha en total kapacitet på 32 GWh år 2023.
• Thailändska Energy Absolute planerar en batterifabrik med kapacitet på 50 GWh i Chachoengsao i hemlandet.


Bilden ovan är tagen på Tesla Gigafactory 1 i Nevada.