Skriv ut

Säkerhet och prestanda är nyckelord när Arm gör en nysatsning på att få in sina processorer i självkörande fordon. 

Arm konstaterar att dess cpu:er redan finns rikt representerade i digital fordonselektronik. De 15 största tillverkarna av processorer för fordonselektronik har Arm-licenser för komponenter i allt från drivlina till fordonsunderhållning och Adas. 

Nu gör Arm en nysatsning på det sistnämnda, i synnerhet på den utvidgning av Adas (advanced driver assistance) som kallas AD (autonomous driving). 

Enligt Arm kommer AD-systemen att vara extremt komplexa och kräva en miljard kodrader för sin implementation, att jämföra med en Boeing 787 Dreamliner som bara använder 14 miljoner kodrader.

Den mest konkreta nyheten är en ny variant av processorn Cortex A76 kallad Cortex A76AE, där ”AE” ska utläsas ”Automotive Enhanced”.

I A76AE adresseras funktionssäkerhet och effektivitet med en ny teknik kallad split-lock. Det är en mjukvarudefinerad och därmed mer flexibel teknik för att köra ett program i lockstep, det vill säga i två parallella kopior för redundans.

Split-lock innebär att kärnor i ett A76AE-kluster kan konfigureras att arbeta antingen parvis i lockstep (lock mode) eller oberoende (split mode). Det är inte Arms idé ursprungligen, men Arm säger sig vara först att applicera den på prestandaprocessor för fordonselektronik.

Mikroinfrastrukturen kring cpu:n får sig en uppdatering i form av nya versioner  av protokollen Corelink GIC-600AE, MMU-600AE och CMN-600AE för klusterlänkning, avbrottshantering,  virtualisering och minneshantering. De ska nu stödja Split-Lock och nya sätt att hantera funktionell säkerhet.

A76AE, liksom alla kommande kärnor stämplade ”AE”, är förberedda för att kunna certifieras till personsäkerhetsstandarderna ISO 26262 och IEC 61508. A76AE kommer att finnas tillverkad i 7 nm i fordon som rullar år 2020. Senare kommer du att få se AE-versioner av de nyligen annonserade kärnorna med arbetsnamnen Helios och Hercules.

Fordonssäkerhet ska även adresseras av mjukvarukomponenter och verktyg. Alltsammans samlas under rubriken ”Safety Ready” – en ”one-stop-shop för mjukvara, verktyg, komponenter, certifieringar och standarder”.

Också strömsnålhet är en viktig faktor. Företaget påpekar att dagens självkörningsprototyper drar ”kilowatt” och att förbrukningen måste ner till ”watt” innan tekniken är praktiskt användbar. Dels med tanke på den omställning som pågår till batteridrivna fordon där varje coulomb räknas och dels för att det förenklar kylningen.