JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

En Tesla Model X var självkörande den 23 mars när den kolliderade med mittseparatorn på en motorväg i Mountain View Kalifornien. Det avslöjade tillverkaren Tesla i fredags. 

Bilens logg visar att föraren släppte ratten sex sekunder innan bilen kolliderade, och att funktionen Autopilot var aktiverad.

Uppgifterna meddelades av Tesla i fredags. Enligt Tesla har inte föraren följt instruktionerna för hur Autopilot ska användas. Föraren ska alltid ha händerna i beredskap att ta över och ögonen på vägen.

– Föraren hade fått flera visuella varningar och en ljudvarning om hands-on, tidigare under resan. Och under de sex sekunder som föregick kollisionen fanns förarens händer inte på ratten, skriver Tesla.

Enligt Tesla hade föraren fem sekunders fri sikt innan påkörningen skedde. Men han vidtog inga åtgärder under den tiden.

Trafikmyndigheten NTSB (National Transportation Safety Board) utreder olyckan och kritiserar Tesla för att ha publicerat information i fredags som föregriper utredningen. Elon Musk försvarar publiceringen:

– Jag har mycket respekt för NTSB, men det är NHTSA som reglerar bilar och inte NTSB, som är en rådgivade instans. Tesla publicerar omgående kritiska kraschdata som har betydelse för allmänhetens säkerhet, och det kommer vi alltid att göra. Att göra annorlunda skulle äventyra säkerheten, twittrar Elon Musk.

Om några veckor hoppas NTSB kunna presentera en egen preliminär rapport.

NTSB undersöker anhörigas uppgifter att föraren tidigare klagat hos Tesla över att bilen haft en tendens att röra sig mot mittseparatorn just på den plats där olyckan skedde. 

Enligt Tesla har föraren aldrig klagat över funktionen Autopilot, men däremot vid ett tillfälle över navigationen.

NTSB undersöker också omständigheterna bakom den eld som utbröt efter krocken och försvårade räddningsinsatsen. 

Något som bidrog att olyckan blev svår var att mitträckets påkörningsskydd var skadat.

Tesla redovisade i fredags statistik för att argumentera för att förarassistansfunktionen Autopilot är säker. En Teslabil i USA kör i snitt 320 miljoner miles innan den är  involverad i en dödsolycka, att jämföra med genomsnittet på 86 miljoner miles.

Teslas olycka föregicks bara några dagar tidigare av en annan dödsolycka under självkörning. Den 18 mars blev en kvinna påkörd av en självkörande Volvo XC90 i Tempe, Arizona. det skedde under en testkörning med apptaxiföretaget Uber.

De två olyckorna väcker frågor kring självkörande fordon: hur mogen är självkörningstekniken idag och bedrivs utvecklingen under trafiksäkra former?

MER LÄSNING:
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)