Skriv ut

Det radar- och kamerasystem som Volvo självt använder för säkerhet i XC90, fanns inte, eller var inte inkopplat i den Uber-Volvo som i söndags körde på och dödade en kvinna i Tempe. Det hävdar systemleverantören Aptiv.

Volvo använder komponenten för att implementera kollisionsundvikande, filhållning och andra förarassistansfunktioner.

– Vi vill inte att folk ska sväva i oklarhet eller tro att det var den teknik som vi levererar till Volvo, som inte fungerade, säger Zach Peterson, Aptiv, till nyhetsbyrån Bloomberg.

Volvo självt vägrar fortfarande att uttala sig för Bloomberg, och säger sig enligt Bloomberg inte vilja ”spekulera”. Inte heller Uber kommenterar de nya uppgifterna från Aptiv.

Systemet använder chips och sensorer från Mobileye, ett dotterbolag till Intel. Det har lekt med videon som polisen i Tempe publicerade och konstaterar att det egna systemet en sekund innan kollisionen korrekt ringar in kvinnan och cykeln som hinder på vägbanan och föreslår som bivillkor för den fortsatta kursen att den inte ska gå igenom dessa hinder, vad de nu är.

Elektroniktidningen drar slutsatsen att det finns goda skäl att tro att Volvos säkerhetssystem i Uberbilen skulle kunna ha räddat kvinnan. En sekund skulle inte ha räckt för att bromsa till noll, men en inbromsning skulle gjort krockvåldet mindre eller gett henne tid att komma undan. 

Till saken hör dessutom att videon är mörk, vilket betyder att kvinnan dyker upp sent i bild. Systemet i drift skulle förmodligen ha sett henne tidigare i en bättre kamerabild. Utöver kamera ingår radar i Aptivs säkerhetssystem, enligt Bloomberg, vilket ger ytterligare en oberoende möjlighet att upptäcka hindret.

Aptiv är ett avknoppningsföretag från Delphi för självkörningsteknik och förarassistans.