JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

En 49-årig kvinna dog efter att ha blivit påkörd av en självkörande bil i Tempe i Arizona i USA i går morse svensk tid. Uber avbryter tillfälligt körningen i trafik. Ubers Volvo XC90 körde sig själv vid olyckan.

Kvinnan fördes till sjukhus där hon dog av sina skador.

Detta är första gången det är känt att en självkörande bil dödat en fotgängare. 

Vad som orsakade påkörningen är inte känt. Polisen i Tempe har tittat på en videoinspelning av olyckan och säger preliminärt följande: 

  • Kvinnan promenerade med sin cykel på vägen
  • Hon försökte korsa gatan där det inte fanns ett övergångsställe
  • Bilen färdades i cirka 40 mph (64 km/h)
  • Bilen tycks inte ha saktat ner innan påkörningen
  • Teknikern bakom ratten visade inga tecken på bristande körförmåga
  • Vädret var klart och torrt

Trafikmyndigheten NTSB skickar en utredningsgrupp till Arizona. 

Ubers utveckling av självkörningsteknik avbryts nu tillsvidare på allmän väg i Phoenix, Pittsburgh, San Francisco och Toronto. 

Den självkörande bilen i olyckan är en Volvo XC90. Enligt den svenska nyhetsbyrån TT använde den inte självkörningsteknik utvecklad av Volvo.

För ett år sedan krockade en självkörande Uber-XC90 i en korsning i samma stad. Den gången skadades ingen. XC90:n körde då mot gult, och hade hög fart och skymd sikt. Den krockade med en mötande långsamt rullande Honda med friades från ansvar eftersom den hade företräde.

År 2016 filmades en Uberbil körandes mot rött i San Francisco. Det är omtvistat huruvida Uberbilen som körde mott rött i San Franciso körde sig själv eller ej.(*)

Föraren till en Tesla dog i Florida sommaren 2016 efter att ha låtit sin Tesla köra sig själv oövervakad i ett kritiskt ögonblick då en mötande långtradare korsade vägen. Där handlade det dock om en skarp ADAS-funktion – förarövervakad filföljning – medan Ubers olyckor skett under utveckling av autonom självkörning.

Händelsen har omedelbart väckt en debatt om hur mogen självkörningstekniken är och vilka tillstånd det är lämpligt att ge för testkörning på allmän väg.


FOTNOT: (*) Meningen är redigerad.
MER LÄSNING:
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)