JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Alla utvecklar de förarlösa bilar – Nissan, Ford, Uber, Waymo, General Motors, Zoox, och Nutonomy. Men ingen av dem litar fullt ut på sina skapelser, utan ser till att de kan fjärrstyras.

Det är tidningen Wired som ringt runt bland självkörningsprojekten och hört sig för vad som egentligen händer när deras bil hamnar i ett icke förprogrammerat scenario och blir helt ställd.

”Det står en polis och verkar tycka att jag ska köra mot enkelriktat. Det känns 😓 ! Jag skickar video. Vad ska jag göra?”

Sådana frågor kommer självkörande bilar att ställa. Och biltillverkarna utvecklar olika lösningar för att kunna ge en lämlig respons. Den gemsamma grundidén är fjärrstyrning – människor i avlägsna kontrollrum kommer att ta  över när den artificiella intelligensen inte räcker till.

Nyföretagen Phantom Auto och Startsky Robotics hjälper till. De erbjuder plattformar för att fjärrstyra förvirrade förarlösa fordon.

Phantom Auto saluför en fullt utrustad arbetsplats för vad som ser ut som värsta sortens datorbilspelsnörd, med massor av skärmar.  Via dem tar operatören på distans full kontroll över ratt, gas, broms och hela instrumentpanelen. Elektroniktidningen skrev om företaget i december.

Starsky Robotics utvecklar motsvarande system för självkörande lastbilar.

Nissan har en egen lösning klar, kallad Seamless Autonomous Mobility. Den presenterades på  konsumentelektronikmässan i fjol och är lite elegantare än Phantom Auto. Ratten tas inte över, utan Nissans operatörer instruerar bara bilen vad den ska göra genom att plotta en kurs på en pekskärm.

Plotten sparas förstås. Kanske kan den plockas fram automatiskt nästa gång om situationen är väldefinierad?

Waymo ska erbjuda äkta förarlös taxi redan i år, och tidningen Wired bekräftar att bilarna är uppkopplade mot ett fjärrstyrningscenter, som kan hjälpa bilen att välja mellan alternativa planer när den inte känner sig helt trygg i sin egen intuition.

General Motors Chevy Bolt kommer att ha en fjärrvägassistans kallad Expert mode som inbyggd funktion.

Även Uber utvecklar en motsvarande lösning, liksom Nutonomy, Zoox och Lyft.

Ford vill inte ge någon närmare beskrivning av sina planerar, men pekar på att fjärrstyrning som idé är något som företaget diskuterat öppet sedan 2015.   

Läs mer i tidningen Wired (länk).

MER LÄSNING:
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)