JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Digitala backspeglar ökar trafiksäkerheten

Digitala backspegelsystem på lastbilar reducerar döda vinklar och ger en sikt som är svår att åstadkomma med konventionella speglar. Det visar en studie gjord av Rise, Stoneridge och Scania.

Digitala backspeglar ger ett större synfält, särskilt i korsningar och rondeller, och minskar behovet av kropps- och huvudrörelser för att öka synfältet. 

Det visar en omfattande utvärdering som genomförts på en Scanialastbil med en prototyp av ett digitalt backspegelsystem från Stoneridgde Electronics. 

Kameror monteras nära de främre hörnen av lastbilens hytt och digitala bildskärmar monteras i hytten. De visar realtidsvideo från förarens omgivning, motsvarande konventionella speglar av Klass II och IV.

En nyhet i nyheten är att metoden som användes för att utvärdera speglarna i sig är ny.

– Baserat på vår långa erfarenhet av utvärderingsmetoder har vi utvecklat ett nytt tillvägagångssätt för att utvärdera säkerhets- och användbarhetsaspekter, berättar Azra Habibovic, projektledare och seniorforskare på Rise Viktoria

Metoden har tre steg: kontrollerade experiment på testanläggningen AstaZero, fälttester på allmänna vägar och verkliga transporter. 

Över 70 lastbilsförare var involverade i utvärderingen.

Stoneridge kommer nu att ytterligare förfina sitt backspegelsystem fram till marknadslanseringen som är planerad till nästa år.

Digitala backspeglar ger inte bara bättre sikt, utan förbättrar också mörkerseendet. Och så ger de bättre sikt när dörrfönstren är smutsiga. Och luftmotståndet minskar eftersom konventionella backspeglar är betydligt större än kameror.

Sist men inte minst möjliggör digitaliseringen  nya funktioner, vilket är något som  Stoneridge hoppas kunna utnyttja.

Idag visar spegeln realtidsvideo av omgivningen, men i framtiden skulle den kunna hjälpa förare att upptäcka cyklister i döda vinklar, indikera när det är säkert att byta fil, eller visa avståndet mellan lastbil och andra objekt vid backning.

Forskningsprojektet delfinansierades av Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Prototypen visas på FFI:s resultatkonferens den 23 november 2017 i Stockholm.

 

 

 

 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)