Skriv ut

Tanken är att dra igång så kallade hubbar för svenska cleantech-företag som behöver hjälp att marknadsföra sig internationellt. Idag invigs den första i San Francisco. Climeon – som skapar el från spillvärme – är ett av företagen som är med från start.

– Hubben är en del av den svenska exportstrategin. Det är ett försöksprojekt som vi kommer att utvärdera om två år. Då vill vi se mätbara resultat av vad den här typen av insatser kan leda till, säger Anneli Eriksson, chef på avdelningen för affärsutveckling på Energimyndigheten, i ett pressmeddelande.

Energimyndigheten finansierar projektet.

Hubben som invigs idag ligger i Business Swedens lokaler i San Francisco. Det är den första av tre planerade, med syfte att förbereda svenska företag för en internationell marknad genom bland annat rådgivning och nätverksbyggande.

Framöver ska även liknande hubbar sjösättas i London och Shanghai.

Climeon, grundat 2011, är ett av drygt tjugo tillväxtföretag som ansökt om att få vara med i projektet. Sedan starten har företaget stöttats av Energimyndigheten.

– Det är väldigt uppmuntrande och stärkande att vi får fortsatt stöd nu när vi utökar vår expansion i USA, säger Thomas Öström, vd på Climeon, i samma pressmeddelande.