Skriv ut

En motorvägskorridor från Rotterdam genom Tyskland till Wien blir först i världen med bilar som själva kan berätta för varandra om det hänt olyckor eller uppstått hinder på vägen. Beslutet kan tas redan i vår.
Det är tidningen Ny Teknik som avslöjar att systemet med talande bilar är på väg snabbare än väntat.  

- Ett beslut kan bli offentligt inom tre månader, säger en källa vid Tysklands transportministerium till Ny Teknik.

Men hur och när den nya kommunikationstekniken Cits, Cooperative Intellingen Transport System, ska införas är upp till varje EU-land.

Volvo Cars, som gick med i Car 2 Car Consortium för drygt ett år sedan, är redo att bygga in det nya elektroniska kommunikationssystemet på sina bilar från 2015.

- Vi bedömer att det är rätt att redan från början satsa på en massmarknad för Cits. Vårt mål är att nå noll skadade i bilolyckor i Sverige 2020, säger Jonas Ekmark på Volvo Cars till Ny Teknik.

Merkostnaden för att utrusta en nytillverkad bil med Cits beräknas stanna på mindre än tusen kronor. Cits kan installeras även i befintliga bilar och man räknar med att 300 miljoner  fordon i EU så   småningom utrustas med Cits-teknik.

Europastandarden för Cits heter DSRC, Dedicated Short Range Communications. DSRC har en räckvidd på 500-700 meter.

Ericsson har tillsammans med  den tyska bilindustrin genomfört  tekniska prov i Tyskland.

- Vi visade vad vi kallar virtuella bromsljus. Bilarna var utrustade med en kommunikationsmodul som hämtade information om fordonets bromstryck. Vid kraftig inbromsning genereras ett elektroniskt meddelande som skickas  via  3G-nätet till andra fordon som  är på väg i samma riktning, säger Olle  Isaksson på Ericsson.

Car 2 Car-konsortiet arbetar med nio olika automatiska varningssignaler för att förhindra olyckor:

1.    Rödljusvarning om en bil mot rött i en korsning där du har grönt.
2.    Optimal grön-våg-hastighet.
3.    Motorcykelindikation.
4.    Blåljusfordon närmar sig.
5.    Varning när bilar framför hastigt bromsar eller  stannar.
6.    Vägarbetsvarning.
7.    Hastighetsbegränsning visas på display inne i bilen.
8.    Trafikkaos-framöver-varning.

Om Cits-tekniken redan hade varit införd i Europa hade masskrocken på Tranarpsbron utanför Klippan i Skåne den 15 januari kunnat undvikas.

Elektroniktidningen har tidigare skrivit om Cits och Car 2 Car. Läs här (länk).

Se också ett Youtube-klipp hur det funkar. (länk)