JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Litiumjonmarknaden exploderar
Försäljningen av litiumjonbatterier väntas närapå femdubblas på tio år, tack vare efterfrågan från el- och hybridbilar. Det spår analyshuset IHS.
Litiumjon är på god väg att bli den dominerande tekniken för uppladdningsbara batterier. Ifjol såldes litiumjonbatterier för 11,8 miljarder dollar, en siffra som IHS tror stiger till 31,4 miljarder år 2015 och vidare till 53,7 miljarder år 2020.

Räknat i antal blir ökningen än starkare, då priserna sjunker i takt med att massproduktionen optimeras. Mobiltelefoner, bärbara datorer och handverktyg är förvisso stora marknader, men den stora ökningen härrör sig från efterfrågan från el- och hybridbilar. Litiumjon väntas därtill få stor användning inom solenergisystem och smarta elnät.

– Idag kostar batterier med litiumjon två, tre gånger mer än alternativ som natriumsvavel, blysyra och nickelmetallhydrid. Men litiumjon kommer att minska i pris mycket snabbare än annan teknik. Omkring år 2015 är priserna jämförbara, och år 2020 kommer litiumjon att vara det billigaste alternativet, säger analytikern Satoru Oyama i en pressrelease från IHS.

För fordon finns flera andra fördelar, främst låg vikt och flexibilitet i utformningen av batteripaketen. Därtill finns ingen minneseffekt, vilket gör att litiumjon bibehåller full kapacitet även om de laddas delvis. Litiumjon anses också vara mer miljövänliga än andra batterier.

– Dessa egenskaper gör att fordon blir den viktigaste marknaden för litiumjonbatterier omkring år 2015, säger Oyama.

Idag dominerar nickelmetallhydrid som batteriteknik i bilar, främst genom Toyota Prius som i fjol producerades i över en miljon exemplar. Men övergången till litiumjon kan bromsas av säkerhetsfaktorer, konstaterar IHS, och hänvisar till kända fall av datorer och mobiltelefoner som börjat brinna utan synbar anledning.

– Tillverkarna måste vidta mått och steg för att förebygga interna korslutningar som riskerar att orsaka skador. Där ingår att förbättra styrningen av batteriernas urladdning, och förbättra snabbladdningsprocesserna, konstaterar IHS.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)