Skriv ut
Nätbokhandeln Amazon har planer på att bredda sig. Efter framgångarna för läsplattan Kindle står fler elektronikprylar på agendan, möjligen även mobiltelefoner, skriver tidningen New York Times.
Framgångarna för Kindle har, enligt New York Times (länk), gjort att Amazon nu funderar på att utöka sin elektronikdivision till att även utveckla andra konsumentprodukter, som musik- och videospelare med mobilaccess. Tanken är att dessa ska ha kopplingar till Amazons webbsite och att kunderna enkelt ska kunna köpa eller hyra musik, böcker och filmer.

Företaget citerar en anonym källa på Amazon som säger att bolaget tidigare diskuterat att utveckla mobiler i konkurrens med Apple och Google, men att projektet då ansetts som för riskfyllt. Planerna övergavs dock inte utan sköts bara på framtiden. Tecken finns på att dessa nu dammats av, konstaterar New York Times.

Företagets division för Kindleutveckling, kallad Lab 126, har nyligen rekryterat ett flertal personer och i sina annonser sökt personer med kompetens för mobiltelefonutveckling. På företagets sajt finns ett 80-tal lediga tjänster, bland annat hårdvaruingenjörer och rf-konstruktörer, noterar New York Times.

I fjol köpte Amazon företaget Touchco, specialist på pekskärmar. Enligt tidningen finns planer på fler företagsförvärv.

Amazon har inte kommenterat uppgifterna.