Skriv ut
Den globala halvledarmarknaden landade i fjol på 226 miljarder dollar. De tio största elektroniktillverkarna (OEM-företag) svarade för en tredjedel av marknaden, eller 77,6 miljarder dollar, visar färska siffror från analyshuset Gartner.
 No 1
 HP
 No 2
 Samsung
 No 3
Nokia
 No 4
 Sony
 No 5
 Dell
 No 6
 Toshiba
 No 7
 Apple
 No 8
 LG
 No 9
 Acer
 No 10
 Cisco
- Även om betydelsen av OEM-företag har ökat de senaste tio åren så är företagen med egna varumärken fortfarande de viktigaste kunderna för halvledartillverkarna. De borde därför ägna mycket uppmärksamhet åt de ledande elektronikföretagen och deras kunder för att hänga med i trenderna och för att se vilka som kommer att överleva, säger Masatsune Yamaji, analytiker på Gartner i ett pressmeddelande.

Även 2009 är HP den största köparen av elektronikkomponenter, men Gartner redovisar inte hur mycket företaget köpte för. HP har lyckats öka sina marknadsandelar i alla PC-segement under fjolåret och har också en stark ställning på skrivare, servrar och lagring, konstaterar Gartner.

Tvåan Samsung är det företag som lyckats bäst med vertikal integration. Förtaget tillverkar allt från halvledarkretsar till en lång rad konsumentprodukter.

Nokia är trea trots att företaget tappade stort under fjolåret.

De enda av de tio största som köpte mer halvledare i fjol än 2008 är Apple och Acer. Ingen har väl undgått Apples framgångar på mobiltelefoner, musikspelare och datorer.

Acer har blivit en vinnare på trenden mot billigare bärbara datorer och minidatorer. Företaget låg på en 11:e plats 2008 men växte under 2009 och tog niondeplatsen.