Skriv ut
Halvledarbolaget Qualcomms eget mobil-tv-nät, Flo TV, ska utökas till att täcka områden i USA med totalt 200 miljoner invånare.
Tv-mottagning i mobiltelefoner har hittills inte blivit någon storsäljare. Det hindrar inte amerikanska Qualcomm från att bygga ut sitt amerikanska nät för ändamålet, byggt med den egenutvecklade tekniken Media Flo.

Nätet, kallat Flo TV, täcker idag områden med cirka 140 miljoner människor, runt halva USA:s befolkning. Nu ska det börja byggas ut så att det vid årsskiftet täcker områden där 200 miljoner personer bor, bland annat kring Boston, Houston, Miami och San Francisco. Därtill ska täckningen förbättras i Chicago, Los Angeles, New York och Washington DC. Detta efter att bolaget fått tillgång till fler frekvenser då USA stänger ner sina analoga tv-nät.

Nyheter, sport och underhållning är det som dominerar utbudet på Flo TV. Även innehåll i kanaler som CBS, ESPN, Fox, MTV och NBC kan avnjutas, både i realtid och i efterhand på liknande sätt som SVT Play. Tekniken fungerar även för tv-mottagning i bilar, tack vare samarbetet med företaget Audiovox som inleddes i januari.

Hur många som verkligen tittar på Flo TV framgår inte av informationen från Qualcomm. Men enligt en undersökning som företaget låtit analyshuset Nielsen göra så hade mobil-tv-tittandet i USA ökat med 52 procent under årets första kvartal jämfört med samma kvartal i fjol. Abonnenter med Flo TV tittade i medeltal 25 minuter om dagen, vilket är i paritet med den genomsnittliga mobiltelefonpratartiden i USA.