JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Wind River och Intel serverar Linux i bilen
Inom kort når öppen källkod även bilindustrin. Det hävdar Linuxleverantören Wind River som just nu utvecklar en första Linuxplattform för infotainmentsystem i fordon i samarbete med halvledarjätten Intel. Öppen källkod ska finnas tillgänglig i augusti, medan plattformen gör entré på marknaden om drygt ett år.
Hittills har det gått trögt för bilindustrin att ta fram infotainmentsystem. Marknaden har styrts av ett fåtal leverantörer som genom avtal med fordonstillverkare fått exklusiva rättigheter. Det har gjort att systemen blivit dyra för konsumenterna, samtidigt som utvecklingstiden dragit ut på tiden och vanligtvis hamnat på tre till fyra år.

Får man tro analysföretaget Isuppli så finns det dock pengar att hämta inom infotainmentsystem för bilar. Företaget spår att den marknaden kommer att vara värd drygt 320 miljarder kronor år 2012. Men för att nå dit behövs det en öppen mjukvaruplattform där utvecklare över hela världen kan skapa öppna standardiserade system, menar flera representanter för fordonsindustrin.

Idag avslöjar också Wind River att företaget utvecklar en Linuxplattform för fordon. Plattformen – Wind River Linux Platform for Infotainment – är speciellt anpassad för system som sköter underhållning och information. Den är baserad på Wind Rivers fordonsklassade Linux samt Intels energisnåla processor Atom som lanserades tidigare i år.

Plattformen från Wind River kommer att erbjuda tillämpningar från flera tredjepartsleverantörer. Därmed har systemet förinstallerade lösningar för röstigenkänning, tal-till-text-teknik, 3D-grafik, Bluetooth, multimediadatabaser, anslutning till konsumentelektronik typ iPod och mycket annat.

Redan i augusti i år planerar Wind River att göra koden för den kommersiella plattformen tillgänglig via Moblin.org. Hela plattformen väntas däremot inte vara tillgänglig förrän under tredje kvartalet nästa år.

Flera betydande företag inom bilindustrin stödjer utvecklingen av den nya plattformen, däribland BMW, Bosch, Delphi och Magneti Marelli.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)