JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Två miljoner till svenskt Wimaxföretag
Svenska Hulu, som utvecklar ett Wimaxmodem, gör en omstart och tar in två miljoner kronor i riskkapital. Pengarna ska användas för att få igång produktionen och för att marknadsföra det egenutvecklade modemet.
Hulu, eller Hyper Urban Level User, grundades år 2004 och lanserade sin första produkt i april 2006 (länk). Det var ett pc-modem för datakommunikation över Wimax. Produkten skulle volymtillverkas av Sanmina-SCI i Kina men företaget behövde först mer kapital. En uppgift som visade sig vara i svårast laget.

– De hade kanske inte de bästa rådgivarna och en hög värdering så de fick problem med finansieringen, säger Martin Gemvik på Sting Capital.

För ett år sedan skedde en omstart. Större delen av ledningen byttes ut. Bara Patrick Lund är kvar av den ursprungliga grundartrion. Christer Boström rekryterades från Teleca som ny teknikchef och Hans Davidsson med ett förflutet på Ericsson plockades in som vd. Företaget flyttade dessutom in i Stings inkubator i Kista.

I november 2007 fick Hulu återigen medial uppmärksamhet när det utnämndes till Årets nykomling på mobilgalan. Motiveringen löd: Går mot den svenska strömmen med en ny väg för mobilt bredband. Satsar framgångsrikt på Wimax-terminaler för slutanvändare.

Nu satsar Sting Capital två miljoner kronor i bolaget men mer pengar behövs.

– De är mitt uppe i finansieringsprocessen där våra två miljoner är en grundplåt. De siktar på att ta in runt tio miljoner kronor, säger Martin Gemvik.

Pengarna behövs för att kunna tillverka och marknadsföra det Wimaxmoden som Hulu utvecklat.

Men troligen behövs ytterligare en finansieringsrunda innan företaget kan stå på egna ben.

Finessen med Hulus Wimaxmodem är att det är oberoende av fabrikat på basstationen.

– Jag har pratat med flera kunder till Hulu och tydligen är det ganska vanligt att basstationstillverkarna låser fast kunderna med sina kort.

Hulu har redan idag levererat kort för utvärdering till 14 kunder och fler vill testa dem. Marknaderna finns i första hand i Asien, Afrika och USA.

På sikt är det dock inte hårdvaran som ska ge de stora pengarna. Hemligheten ligger i den programvara som gör att modemet blir oberoende av fabrikat på basstationen.

– De kommer att kunna bli systemleverantör och sälja licenser för sin programvara till modemen, säger Martin Gemvik.

Sting Capital investerar normalt i mycket tidiga skeden, inte i företag som redan har färdiga produkter ute hos kund.

– Vi ska ta ett viss mått av risk och den här investeringen speglar vår vilja samtidigt som företaget gjort en omstart. Vi hade aldrig gått in om det inte funnits så stort intresse för produkten.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)