JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svensk inbyggnad vill upp i värdekedjan
Egna produkter som kompletterar distributionsverksamheten – se där det just nu hetaste receptet för framgång bland svenska aktörer inom inbyggda system. Martinsson Elektronik och Hectronic är två exempel på denna trend.
På inbyggnadsdelen av Tekniska Mässan stod distributören Martinsson Elektronik och demonstrerar ett drivkort till en färgskärm. Inget konstigt med det – Martinsson har sålt displaydrivare i många år.

Men på en avgörande punkt är skillnaden stor. Det här kortet har Martinsson utvecklat själv. Det är en egen produkt som företaget tar fullt ansvar för och som man hoppas ska ta plats i mängder av industriutrustningar som behöver grafiska användargränssnitt och internetuppkoppling.

Strömsnål och lättanvänd

– Många industrimaskiner styrs idag av en 8-bitarsprocessor. Men ska man ha en pekskärm och dessutom komma åt Internet så krävs betydligt mer datorkraft. Den plattform vi tagit fram är både strömsnål och lätt att bygga in i produkten, säger Johan Schön som är vice vd på Martinsson och chef för kontoret i Göteborg där företaget har sex anställda konstruktörer.

Martinssons kort, med arbetsnamnet Merix 500, är byggt på en 32-bitars riscprocessor modell AVR32 från Atmel som kör Linux och applikationsprogram. Kortet kan driva en grafisk display upp till 12 tum och inbyggt finns även nätverk och plats för minneskort. Därtill finns 128 Mbyte flashminne, och ett switchat nätaggregat som tar upp ungefär en fjärdededel av kortet. Hela kortet drar inte mer än en halv Watt, och inklusive displayen stannar effekten under 2,5 W.

– Vi behöver ingen kylfläns. Känn här, processorn är ju inte ens varm, säger Johan Schön och sätter tummen mot Atmelkretsen.

Ovärderlig kontaktnät
Han poängterar att företaget har stor nytta av sin bakgrund som distributör när det nu ger sig i kast med egna produkter. Inte minst är kontaktnätet bland kunder och kontraktstillverkare en stor tillgång.

– Många av kraven är desamma som inom distribution. Korta leveranstider, snabba svarstider och hundraprocentig leveranssäkerhet. Men nya krav tillkommer också, som utökade tester, garantiansvar, revisionshantering och liknande, konstaterar Johan Schön.

Martinsson har prototyper framme för Merix 500, ska göra en nollserie med ett hundratal kort under december. Den officiella lanseringen är planerad till någon gång runt nyår.

Bolaget är långt ifrån ensamt om att komplettera distributionsverksamheten med egna produkter. Liknande tankegångar finns hos Hectronic, som på mässan står bara några meter ifrån Martinsson. Hectronic har betydligt längre erfarenhet av egna produkter – man har blandat distribution med egenutvecklade produkter i 18 år – men konstaterar också att kunderna numera vill ha mer än bara ett kort.

– Systemleveranser är det som ökar mest hos oss, upp 50 procent sista tre åren, säger Kjell Brunberg, Hectronics ansvarige för affärs- och teknikutveckling.

På mässan visar Hectronic upp två nya egenutvecklade plattformar – ett x86-system och ett pc104-kort – jämte tidigare utvecklade egna produkter och en rad kort från huvudleverantören Radisys.

För Hectronic är den egna produktutvecklingen mer ett sätt att vara följsam mot kunderna än att etablera ett eget varumärke. Kunderna fokuserar mer på programvara i takt med att de vill upp i värdekedjan.

– De ser hårdvaran som något ”nödvändigt ont”, som gärna kan handlas upp. Då kan vi stå för hårdvarukunnande i symbios med kundens mjukvarukompetens.

– Vi diskuterar oss ofta fram till en lösning med kunden utifrån dennes behov av teknik formfaktor, livslängd eller lagerbehov, berättar han.

Att det sedan inte står Hectronic utan kundens namn på slutprodukten bekymrar inte Kjell Brunberg.

– Egentligen är det bara till myndigheter med höga krav på spårbarhet, som försvaret och luftfartsverket, som vi säljer produkter med vårt eget namn på, säger han.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)