Skriv ut
Ericsson Mobile Platforms  WCDMA-teknik finns nu i över 10 miljoner 3G-mobiltelefoner. Sedan introduktionen i maj 2004 har olika tillverkare lanserat 23 mobilmodeller med Ericssons plattformar. EMP är en bidragande orsak till hela Ericssonkoncernens framgångar.
Förra året hade Ericssons teknik en marknadsandel kring 30 procent på 3G-marknaden.  Hur marknadsandelarna faller ut i år är för tidigt att säga. Men siffran 10 miljoner kan sättas i relation till att det totalt numera finns över två miljarder mobilabonnenter i världen.

Tillväxten på mobilmarknaden gynnar förstås Ericsson som idag levererade en stark kvartalsrapport. Försäljningen under tredje kvartalet uppgick till 36,2 miljarder kronor, en ökning med 4,4 miljarder jämfört med samma period förra året.  Vinsten ökade med 1 miljard till 5,3 miljarder. Analytikerna hade räknat med aningen högre vinst, och de blev inte heller lyckliga av att koncernchefen Carl-Henric Svanberg pratade om "måttlig tillväxt" på vissa marknader, som västeuropa. Att försäljningen i Kina faktiskt minskade under kvartalet är inte heller något styrketecken, men det kompenseras av framgångar i USA där försäljningen ökade med 35 procent under kvartalet.

För de viktiga mobilsystemen spådde Svanberg enbart en måttlig tillväxt för 2006. Marknader för tjänsteverksamheten kommer att ha större tillväxt. Där har Ericsson redan haft bra framgångar, men marginalerna är lägre där än på systemsidan.

Två områden minskar för Ericsson - försvarssystem och kraftmoduler.