Skriv ut
UPPDATERAD Katalogdistributören Farnell In One gör en nysatsning på Sverige och öppnar säljkontor i Malmö, Stockholm och Göteborg. Målet är att fördubbla omsättningen på några års sikt.
Det har gått två och ett halvt år sedan Farnell stängde sitt säljkontor i Stockholm med åtta anställda. Försäljningen skulle istället skötas från Danmark kompletterat med några fältsäljare i Sverige.

Nu har företaget gjort ”helt om” och öppnar försäljningskontor i Malmö, Stockholm och Göteborg. Farnell har rekryterat Rickard Olsson från Promax för att bygga upp verksamheten.
Han tar samtidigt över de uppgifter som den tidigare Sverigechefen Katarina Bjerregaard hade.

Farnell hamnade på en tjugondeplats med en omsättning på 47 miljoner kronor i Elektroniktidningens senaste ranking över Sveriges största komponentdistributörer och för i år är prognosen 52 miljoner.

Räkenskapsåret är brutet och slutar den sista januari. Men målet är högt satt.

– Det ska bli en dubblering på några års sikt. Självklart ska vi ta en större del av katalogmarknaden. Den omsätter en knapp halv miljard och vi har tio procent.

Men större delen av tillväxten ska komma från vad Rickard Olsson kallar mellansegmentet.

– Det tunnas ut mer och mer. De stora drakarna bryter inte förpackningarna men det finns behov av distributörer som kan leverera kvantiteter mellan tusen och femtusen komponenter och där ser vi oss som otroligt starka.

– Vi har ett starkt linecard med kända fabrikat.

För att serva kunderna ska det förutom ett kontor i Malmö med fyra, fem personer också bli ett kontor i Stockholm med två utesäljare och en utesäljare stationerad i Göteborg. Även om runt hälften av försäljningen kommer via nätet blir det danska callcentret kvar för att betjäna katalogkunderna.

Leveranserna sker från något av de två lagren i belgiska Liège och engelska Leeds. Lagren hanterar runt 27 000 leveranser per dag som budas till kunderna med UPS.

– Den logistik vi har ligger till grund för det samarbete vi ingått med ett flertal leverantörer. När de lanserar en ny produkt får vi den första batchen komponenter och kan snabbt skicka ut dem till konstruktörerna.

Det går att beställa fram till klockan 19.00 och få orden levererad nästa dag om man bor i ett av storstadsområdena.

Ytterligare ett vapen i kampen om marknadsandelarna är att företaget gett ut en speciell katalog med 20 000 RoHS-kompatibla komponenter.

– Jag vet ingen som har något liknande. På hemsidan kan man klicka på RoHS-symbolen för att ladda ner ett cerifikat där vi tar det juridiska ansvaret att komponenten uppfyller lagstiftningen.

Och vapen som RoHS-katalogen och snabba leveranstider lär behövas i kampen kunderna.

– Vi räknar inte med att den svenska marknaden ska växa utan vi satsar hårt på marknadsföring och att ta andelar, säger Rickard Olsson.