JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 27 juni 2019 VECKA 26

Nyheter

Att hänga med i 5G-racet blir viktigt för ett lands konkurrenskraft, lika viktigt som vägar, järnvägar, hamnar och flygplatser har varit den mer analoga världen. Det var budskapet från Ericssons koncernchef Börje Ekholm när har pratade på Kista Mobility Day.

Om du läser den här texten på en bildskärm är det mycket sannolikt att den tillverkats med hjälp av någon eller några av Täbyföretaget Mycronics laserritare.

5G står i begrepp att rullas ut och två industrigrupper släppte samma dag i förra veckan varsin guide till patentlicensering. De motsäger dock varandra i den grundläggande principen för hur priser på standardpatent ska beräknas. 

Kinesiska Evergrande planerar en årlig tillverkning av en miljon elbilar och 50 GWh batterier, och tänker för ändamålet bygga tre fabriker till en kostnad av 23 miljarder dollar (220 miljarder kronor). 

Den kinesiska telekomjätten kräver över en miljard dollar i patentavgifter av den amerikanska operatören Verizon där Hans Vestberg är högsta chef. Uppgifterna kommer från nyhetsbyrån Reuters.

Efter 497 budrundor står det nu klart att fyra operatörer får spektrum för 5G. Men priset blev hög, totalt får de betala 6,6 miljarder euro.

Lastbilstillverkaren Volvo har hittat ett första uppdrag till sin batteridrivna och självkörande lastbil Vera. Det handlar om att flytta containrar åt logistikföretaget DFDS i Göteborgs hamn.

Små optiska sensorer monterade i armaturerna på lyktstolpar, där de mäter luftkvaliteten, kan bli verklighet i framtiden. Just nu testas tekniken – utvecklad av Chalmers i samarbete med Göteborgsföretaget Insplorion – av belysningsföretaget Leading Light, IVL Svenska Miljöinstitutet och andra.

Cirka 140 GWh kommer att vara årsproduktionen år 2022 för kinesiska CATL, världens största tillverkare av batterier för elbilar. Liksom sin svenska konkurrent Northvolt satsar CATL på samarbeten med biltillverkare och på att sprida sin tillverkning geografiskt.

Telekomjätten Ericsson och det statliga forskningsbolaget Rise har samarbetat under många år. Nu bekräftas banden genom ett långsiktigt samarbetsavtal.

En batterifabrik med en kapacitet på 16 GWh är härmed säkrad i Skellefteå efter att svenska Northvolt skramlat ihop en  miljard dollar. ”Northvolt Ett” har redan beställningar på 13 miljarder dollar. Dessutom ska Northvolt bygga ytterligare en gigafabrik i Tyskland tillsammans med VW.

Enligt uppgifter i Di Digital är batteribolaget Northvolt mycket nära att säkra finansieringen för första etappen av fabriken i Skellefteå. Det handlar om cirka 16 miljarder kronor där Volkswagen och Siemens går in med huvuddelen.

Elektroniktidningen fick en prat­stund med Risc-V-kon­struk­tö­ren Krste Asanovi när hans företag Sifive passerade Kista på sin pågående världsturné. Om man skulle peka ut en enda person motsvarande en ”Linus Torvalds för Risc-V” skulle det vara Krste Asanovi. Han tog fram den första versionen år 2010.

Tvärstopp för utvecklingen av egna produkter. Strategin framöver blir att sälja kunnande kring de egenutvecklade bränslecellerna och utvecklingsprojekt. En stor del av personalen får lämna företaget.

Utbyggnaden av 5G går allt fortare vilket fått Ericsson att justera upp sin prognos. Nu spår företaget att det kommer att finnas 1,9 miljarder 5G-abonnemang och att 45 procent av världens befolkning kommer att ha 5G-täckning år 2024. Siffrorna framgår av den uppdaterade versionen av Ericsson Mobility Report.

Att trafikera en linje med en elbuss under ett år kostar med dagens priser 150 000 kronor mer än biodieselbuss. Det rapporterar Energimyndigheten och Trafikverket.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)