JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 23 oktober 2019 VECKA 43

Nyheter

Under våren har ett pappersbatteri som forskare i Uppsala tagit fram provkörts i en fullskalig pappersmaskin. Billerud Korsnäs, som tillverkar förpackningsmaterial baserat på skogsråvara, fortsätter nu arbetet mot en kommersiell lansering.

Att varna för fuktskador blir en av de första tillämpningarna när IoT-konsulten Iioote adderar artificiell intelligens från Viking Analytics till sin IoT-plattform Web IoT.

I fredags invigde ABB ett nytt högeffektslabb – en investeringen värd runt 100 miljoner kronor. Här ska ABB-koncernen prova och certifiera sina framtida lågspänningsprodukter.

Konsumentelektronikmässan IFA i Berlin startade i torsdags och pågår en vecka. De tre mobilmodemsjättarna Samsung, Qualcomm och Huawei passade på att släppa nya 5G-kretsar.

Tesla-finansierade forskare under ledning av Jeff Dahn (bilden) har mätt upp att deras litiumjonbatteri klarar tusentals fulla laddcykler med 90 procents kvarvarande kapacitet. Inga tidigare resultat ligger ens i närheten av detta. Att laddcyklerna är fullständiga, från tomt till fullt batteri, demonstrerar att batteriet stöder busstrafik och andra intensiva tillämpningar.

Konsultbolaget ÅF Pöyry har förvärvat CTT Systems elektronikenhet i Gustavsberg med tiotalet anställda. Förvärvet stärker ÅF inom produktutveckling, underhåll och support.

Amerikanska lidarpionjären Velodyne anklagar kinesiska Hesai och Suteng Robosense för att sälja kopior av dess lidar, en populär typ av sensor för självkörande fordon. 

Med en vikt på 58 ton och ett batteri på 4,5 ton ska eDumper bli världen största elektriska fordon. Genom att återvinna bromseffekten i utförsbacken från det schweiziska stenbrottet ska fordonet aldrig behöva laddas med el från nätet.

Nordcad och Gateline är bägge återförsäljare av EDA-jätten Cadence kretskortsvektyg. Det danska företaget köper nu sin svenska kollega.

Batterier är inte en framkomlig väg att elektrifiera Kinas fordonsflotta. Landet har gjort en helomvändning och istället valt att införa subventioner på fordon som elektrifierats med vätgas och bränsleceller. Detta enligt den  svenska bränslecellstillverkaren Powercell, som rider på vågen.

Den japanska riskkapitalfonden Softbank – som bland annat äger processorföretaget Arm – investerar ytterligare 10 miljoner dollar i svenska Exeger som utvecklar tunna och tryckta Grätzelsolceller.

Ett batteri på 36,8 kWh, enväxlad elektrisk drivlina och förstärkt kaross – så erbjuder sig Volkswagen att uppgradera din VW Type 1 till framtiden. Räckvidden blir 20 mil – mer än väl för raggarrundan, enligt Volkswagen.

Påkörd, överhettad eller smygöppnad? Tjugo elskåp i Lund kan snart rapportera sin aktuella status. Det är startskottet för en digitalisering av stadens elnät, där alla noder ska tala Bluetooth Mesh. 

Tyska Bosch väljer kinesiska CATL som leverantör av batterier till sitt 48-voltssystem för mildybrider. CATL är en av de stora litiumbatterileverantörerna. Samarbetet sägs vara långsiktigt och strategiskt – CATL ska utveckla battericeller med hög prestanda.

En elväg för lastbilar mellan Helsingborg och Stockholm plus laddplatser för tung trafik. Det är två förslag till regeringen som Volvo och Scania för fram i en gemensam debattartikel.

Genom att dynamiskt justera tilldelningen av spektrum går det att låta de nya 5G-mobilerna använda samma frekvensband som dagens LTE-mobiler. Ericsson har demonstrerat tekniken tillsammans med Qualcomm.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)