Skriv ut
ImageStoppar man en groda i en kastrull med lite hett vatten så hoppar den ut. Men om grodan får ligga i kallt vatten, som sakta värms upp, så dör grodan när vattnet nått en viss temperatur.
Precis så är det med svenska elektronikmässor.
Trots decennier av stadigt sjunkande besökarsiffror säger utställarna att "mässan nog var helt OK" även om de i nästa andetag säger att "det vore ju roligt med lite fler besökare". Alltså exakt samma kommentarer som för några år sedan, då en mässa som lockade färre än 10 000 besökare ansågs som ett misslyckande.

Electronix i Göteborg lockade 5641 besökare. Elektronik/EP i Stockholm i fjol lockade 8682. (Och då sågs Elektronik/EP-siffran som ett framsteg!)

Med så här låga siffror duger det inte att skruva lite inom ramen för konceptet. Mässbolagen och IM-föreningen måste ta en allvarlig funderare på hur mässan ska förändras. Något annat än "total makeover" vore ett allvarligt tecken på bristande sjukdomsinsikt. Att skylla på hur mycket branschen krympt jämfört med glansdagarna håller inte längre.

De mässor som nu genomförs är hur väl organiserade som helst. Det är inte problemet. Men de lider likväl av två allvarliga fel. För det första speglar de inte svensk elektronik, utan enbart underleverantörerna till elektronikbranschen. För det andra vänder de sig bara till de redan frälsta. Den som inte har koll på branschen vid vändkorset blir inte mycket klokare av att vandra runt bland kontaktdon, produktionsmaskiner och mätinstrument.

Om man vänder på kuttingen och tänker lite utanför boxen kan mässan se helt annorlunda ut. Vad sägs om följande upplägg?

Sätt svenska paradprodukter i centrum. Låt besökarna mötas av sådant som Sony Ericssons mobiler, Ericssons basstationer och växlar och Saabs förarlösa helikopter Skeldar. Flankera med Net Insights Nimbraväxel, Sectras mammograf, Swe-Dishs satellitsändtagare och Edgewares IPTV-router. Visa upp den svenska halvledarindustri vi faktiskt har, med Ericssons mobilplattformar, Switchcores Ethernetkretsar och Nanoradios wlan-kretsar. Och glöm inte de starka bolag vi har inom programvara för inbyggda system, som Enea, UIQ och Virtutech.

Låt konsultföretagen och kontraktstillverkarna visa upp några av sina vassaste projekt och produkter. Övertala deras motsträviga kunder om värdet av att produkterna finnas med på mässan.

Med en sådan show, rätt genomförd, lockas garanterat fler människor, även sådana som inte redan är inne i branschen. Det gäller inte minst de studenter som branschen kommer att ha ett så stort behov av inom kort. Möjligheten finns också att medier utöver branschens trogna också ger mer publicitet åt en sådan mässa.

IM-föreningens medlemmar och andra underleverantörer kanske får spela andrafiolen på en sådan tillställning. Deras montrar kanske får mindre central placering, och risken finns också att de likförbaskat måste betala för showen, och därtill lägga ner mer jobb för att det hela ska fungera.

Men det skulle bli en förbaskat bra styrkebevis för svensk elektronik. Och grodan skulle hoppa ur den sjudande dödsgrytan och börja ett nytt liv i frihet.