JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 22 november 2019 VECKA 47

Intervjuer

In med materialet, förädla det till så låg kostnad som möjligt och snabbt ut med grejorna. Svårare än så behöver det inte vara att tillverka elektronik men då måste hela kedjan i fabriken optimeras, inte bara enskilda parametrar som ställtiderna för maskinerna eller lageromsättningen. En som kan skruva på rätt parametrar så att en fabrik presterar optimalt är Mattias Andersson. Han har grundat konsultföretaget Mtek Consulting och står även bakom mönsterkortsföretaget Macer.

Bilelektronik får aldrig sluta fungera men får inte kosta ett öre mer än nödvändigt. Konstruktionerna ska i princip vara lika billiga som konsumentelektronik men ha lika hög kvalitet som medicinteknisk utrustning. Efter att ha tagit fram fem generationer elektronik till fyrhjulsdrift behärskar Nils Bjelk på Haldex den konsten.

Kruger

För Harald Kruger måste produkterna
hålla världsklass

Det spelar ingen roll om det är slangklämmor, frekvensräknare eller ekonomitjänster. Det viktiga är att produkterna håller världsklass. Så resonerar Harald Kruger, och när han fick tips om att det förlusttyngda räknarföretaget Pendulum var till salu 1998 slog han till. Efter att ha vänt företaget och sedan sålt det till franska Orolia är siktet nu inställt på  distributionsbranschen. Målet för Testhouse Nordic är att omsätta 100 miljoner kronor inom tre år.

För professor Lennart Lindh står den program­mer­bar logiken i fokus sedan över 20 år. Helst skulle han vilja kasta ut von Neuman­arkitekturen och ersätta den med enbart FPGA:er som kan beta av uppgifterna parallellt. Det blir i många fall billigare och ger dessutom kortare utvecklingstid än dagens inbyggda system med processorer och snårig kod.

RUNDABORDSDISKUSSION I slutet på förra året slog lågkonjunkturen till med full kraft världen över. De svenska komponentdistributörerna har drabbats hårt med en minskad försäljning på 15 till närmare 40 procent. Beroende av fordonsindustrin eller kontraktstillverkare har varit extra illa. Nu är botten nådd, tror distributörerna. Fast när det vänder råder det delade meningar om. Det framkom nyligen under en rundabordsdiskussion med fyra rutinerade distributörer.

De kinesiska telekomjättarna Huawei och ZTE hör redan till Eneas kunder, även om de än så länge är mycket mindre än Ericsson och Nokia. Men för nye vd:n Per Åkerberg är det viktigt att växa mer i Kina, och på sikt även bedriva produktutveckling där. Med mer samarbete med hårdvaruleverantörerna och tydligare strategi kring öppen källkod hoppas han också att produktförsäljningens andel av omsättningen ska öka.

I februari bytte Actel ut den röda färgen i logotypen mot grönt. Snart tar företaget också steget från 130 nm till 65 nm. Men produkterna är fortfarande desamma,  strömsnål och programmerbar logik baserad på flashteknik.

Trots en stor medicinteknisk ­industri, starka traditioner och en hel del duktiga akademiker lever forskningen inom medicinteknik på svältgränsen, med sämre finansiering än många andra forskningsområden. Om ingen ändring görs kommer den forskning som ändå sker att gå ner än mer i tempo och få allt lägre verkshöjd. Men det behövs inte särskilt mycket pengar för att ändra detta – 36 miljoner kronor per år räcker långt. Det menar Per Ask, professor i medicinsk teknik i Linköping.

Det tar tio år och kostar minst 300 miljoner kronor att föra in en ny tillverkningsmetod i halvledarindustrin. Det har Patrik Möller på Replisaurus i Kista insett. Han försöker tillsammans med sina 80 kollegor få halv­ledarföretagen att börja tillverka det översta ledarlagret på integrerade kretsar med hjälp av elektrokemisk replikering och inte som idag med optisk litografi.

Elektronik står redan för 10–15 procent värdet i Scanias lastbilar och bussar, och den andelen ökar med en eller två procentenheter varje år. På FoU-chefen Hasse Johanssons önskelista står mer processorkraft för bättre styrning av bränslecykeln och komponenter i kiselkarbid som kan klara värme och höga strömmar. Och han avslöjar att redan nästa år kommer hybridbussar från Scania att rulla på Stockholms gator med superkondensatorer som återvinner bromsenergin till att
accelerera bussen de första tio sekunderna.

Det var visionen om virtuella instrument och konfigurerbara testsystem som fick Leif Johansson att dra igång National Instruments Sverigekontor för 17 år sedan. Och han tycker att tankarna fortfarande håller.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)