JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Vass norsk kärna säljs till väst

Amerikanska Hittite Microwave köper norska Arctic Silicon Devices, ett uppstickarföretag som specialiserat sig på att designa strömsnåla AD-omvandlare. Prislappen är satt till 12 miljoner dollar.

Ta chansen och påverka elbilen

Inom det europeiska projektet Grid for Vehicles, G4V, studerar forskare och industrin hur samhället reagerar på elbilar. I åtta EU-länder, däribland Sverige, genomförs just nu en undersökning där alla som vill kan ge sin syn på främst laddningen av elbilar och anslutningen till elnätet. Tyck till du med!

EG breddar med Kontron

Komponentdistributören EG Electronics har skrivit ett nordiskt distributionsavtal med datorkorttillverkaren Kontron. Därmed stärker EG Electronics sin inbyggnadssida, vilket väntas leda till ett tajtare samarbete med kunderna.

Elektriska vägar får 4 miljoner

Projektet Elektriska vägar har fått 4 miljoner kronor i bidrag av Energimyndigheten för att ta fram en robotarm. En stor del av arbetet ska äga rum i Robotdalen i Västerås.

IBM sinkar Ramtron

Minnestillverkaren Ramtrons förhoppning om en aggressiv expansion för företagets ferroelektriska minnen tycks dröja. IBM har ännu inte fått i ordning produktionslinan som skulle ha börjat leverera kretsar redan i fjol.

INTERVJU: Proffsen tar över från hemmabyggarna

Elektroniktidningen har träffat Volvos elbilschef Johan Konnberg. Vi pratar nästan ingenting om honom själv, utan istället om hans skötebarn C30 Drive Electric, Volvos första elbil.

Skalbar drivlina genväg till eldrift

Uppsalaföretaget Electroengine är en frisk fläkt i elbilsvärlden. På ett drygt år har det gått från ingenting till att bygga testbilar med Saab. Affärsidén är att erbjuda alla delar av drivlinan i elfordon. I vår ska de första motorerna börja byggas i dotterbolaget Electroengine Productions fabrik i Gävle. Där ska även stora batteripaket monteras och testas.

sHybriden kung i skogen

Närapå halverad bränsle­förbrukning, och dessutom mindre markskador. Det är tunga argument för El-forests hybriddrivna skogsmaskin. Att få de individuellt styrda elmotorerna i hjulen att fungera optimalt tillsammans var en svår nöt att knäcka, men nu är det Örnsköldsviksbaserade innovationsbolaget redo att sätta igång ­serieproduktion. Och planer finns på fler hybriddrivna tunga fordon – på agendan finns en arbetsplattform och en flistugg. På önskelistan står en grävmaskin.

Autoliv storsatsar i Kina

Bilsäkerhetsföretag Autoliv satsar 100 miljoner kronor på att expandera sin tillverkning av elektroniska styrenheter för krockkuddar och krocksensorer i Kina. Förutom i Kina har företaget elektroniktillverkning i Sverige, Kanada, Frankrike och USA.

TAT behåller fordonskunderna hos RIM

Efter att ha blivit uppköpt av kanadensiska RIM kommer skånska The Astonishing Tribe att avsluta samarbetet med Sony Ericsson och de andra mobilbolagen. Men kunderna inom bilindustrin ska man arbeta vidare med, skriver nyhetsbrevet Rapidus.

Enklare regler för laddstolpar

Ändra reglerna så att även andra än elnätsföretag får bygga nät av laddstolpar för elbilar. Det föreslår myndigheten Energimarknadsinspektionen i en rapport som överlämnas till regeringen idag.

Svensk laddstolpe premiärvisas i London

Uppstartsbolaget Chargestorm, som utvecklar intelligenta laddningslösningar till elfordon, visar upp sina produkter för första gången om precis en vecka. Premiärvisningen sker i London på konferensen EV Charging Infrastructure & Grid Integration konferens 2010.

tLiten billig termistor klarar 1000 grader

Att minimera utsläpp från förbränningsmotorer kräver noggrann mätning av avgasernas temperatur, från minus  40°C upp till 1000°C. TDK-EPC hävdar att man tagit fram den första sensorn som inte bara klarar så höga temperaturer utan även alla andra krav från bilindustrin.

Jean-PaulEU-projekt testar motorvägståg

Tryck på knappen, luta dig tillbaka och låt bilen köra sig själv. Visionen har funnits länge men det är fortfarande långt kvar innan det går att haka på ett motorvägståg på väg ner till julens skidresa i alperna.

Svenskar styr upp fordons-Linux

Svenska Pelagicore blir medlem av Linuxstiftelsen. Uppdraget är att trimma Linux som infotainmentplattform i fordon.

Hybrid med tio års garanti

Som första företag lämna nu koreanska Hyundai samma garantitid på sin nya hybridbil som på de ”vanliga” bilarna. Företaget hoppas att beslutet ska övertyga tveksamma kunder.

TSMC ökar investeringarna

Halvledarfoundryt TSMC kommer nästa år att öka sina investeringar med 25–30 procent från de 5,9 miljarder dollar bolaget investerat i år. Europeiska företag kommer sannolikt att få leverera för minst en miljard dollar.

Håller koll på elbilens batteri

ELECTRONICA Om två år kommer de första eldrivna bilarna med Intersils nya krets för batterihantering att rulla ut på gatorna. Det hävdar Niall Lyne, som demonstrerade nykomlingen på Electronica.

Freescales nästa för bilen

ELECTRONICA Upp till 5 kärnor, av olika typer. Flash upp till 8 Mbyte, och SRAM därtill. Inbyggda säkerhetsfunktioner. Alltihop baserat på Power-arkitekturen och producerat i 55 nm-teknik. Så ser framtidens fordonsprocessor ut, enligt Freescale.

Distributör gör kretsar

ELECTRONICA För nio månader sedan presenterade halvledardistributören EBV sin strategi att i samarbete med kunder och leverantörer konstruera nya chips. På Electronica visade företaget upp de första tre resultaten.
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)