JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Fordonskrisen sänkte Elektronikgruppen

Börsnoterade Elektronikgruppen redovisar 23 procents lägre försäljning för 2009 än för året innan, och en förlust på nära 70 miljoner kronor före skatt. Bolaget hänför större delen av nedgången till vikande beställningar från fordonsindustrin.

Toyota förnekar elektronikproblem

Biltillverkaren Toyotas problem med kärvande gaspedaler som i värsta fall fastnar i fullgasläge beror inte på elektroniken i styrenheten. Det sade Toyotas vd Akio Toyoda när han frågades ut i tre timmar av den amerikanska kongressen i går.

Elbilsfokus för batteriföretag med svenska rötter

Batteriföretaget Boston Power, grundat av kemidoktorn Christina Lampe-Önnerud från Ludvika, ger en styrelseplats till den tidigare GM-chefen Robert Purcell. Därmed lägger företaget än mer kraft på att bygga energieffektiva batterisystem för elbilar.

Intel-kondensator för lokala kraftnät

Kondensatorer med högre energikapacitet än dagens mobiltelefonbatterier. Det hoppas Intel kunna ta fram. Nyckeln ska vara företagets erfarenhet av masstillverkning av elektronik i nanoskala.

Svensk byggexpertis banar väg för europeiska nanosatelliter

Uppsalaföretaget ÅAC Microtec –  som bygger minaityariserade datorsystem för  satellitstyrning – leder ett konsortium som fått i uppdrag av den europeiska rymdorganisationen ESA att utveckla ett standardiserat gränssnitt för modulära mikrosystem. Gränssnittet är en viktig ingrediens för att i framtiden kunna bygga europeiska nanosatelliter.

Elbilen en biljonmarknad

Under de närmaste tio åren kommer det att plöjas ner omkring 5 000 miljarder kronor i uppbyggnaden av elbilsamhället världen över. Den svenska industrin har goda förutsättningar att dra nytta av den  expansionen. Det hävdar Vinnova i en nyutgiven rapport.

Svensk kiselkarbidmodul i världsklass

För tre år sedan gick startskottet för ett kiselkarbidprojekt med Transic i spetsen som siktar på att ta fram en kraftmodul för framtida hybridfordon. Nu är modulen klar – den klarar 1200 V och uppåt 100 A.

Återhämtning för bilelektronik

Marknaden för halvledare till fordonsindustrin kommer att öka med 16 procent i år, och därmed ta igen tappet från ifjol. Det spår det brittiska analyshuset Semicast Research.

SAM3S
Atmelstyrkrets på Cortex M3

SAM3S heter en ny serie av 64 MHz styrkretsar från Atmel, enligt företaget 50 procent snabbare och 50 procent strömsnålare än föregångarna.

Svenska företag i USA-projekt mot rattonykterhet

Den svenska trion Autoliv, Hök Instrument och Senseair har tillsammans gått vidare i en tävling i USA för att ta fram nästa generations alkolås. Ambitionen är att kontinuerligt mäta alkoholhalten i utandningsluften så att föraren slipper "blåsa".

Autoliv köper mer av Delphi

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv köper delar av Delphis europeiska verksamhet inom krockkuddar och rattar. Samtidigt meddelar Autoliv att företaget ska bli leverantör till tyska Daimlers småbilsmärke Smart, något som förväntas spä på Autolivs försäljning med 15 miljoner euro under nästa år.

Haldex jakt på ören ger miljarder

Bilelektronik får aldrig sluta fungera men får inte kosta ett öre mer än nödvändigt. Konstruktionerna ska i princip vara lika billiga som konsumentelektronik men ha lika hög kvalitet som medicinteknisk utrustning. Efter att ha tagit fram fem generationer elektronik till fyrhjulsdrift behärskar Nils Bjelk på Haldex den konsten.

Fortum tror på ultrasnabb laddning

Energibolaget Fortum driver sedan två år tillbaka ett projekt kring elbilar och infrastruktur för laddning. En bred övergång till elbilar kräver enkel laddning, menar företaget, som tror att ultrasnabb laddning på 5–6 minuter blir ett komplement till laddning med vanlig hushållsel.

laddaFörst rejäla batterier
och laddarstolpe

Biltillverkare världen över står i startgropen för att lansera bilar med eldrift på bred front. Men utmaningarna är fortfarande många. Speciellt batterierna och laddningen av dem är förknippade med frågetecken.

Trådlösa sensorer flyger säkrare

Uppsalaföretaget ÅAC Microtec ska i samarbete med Volvo Aero och Uppsala Universitet utveckla trådlösa sensorer för flygplansmotorer. Förhoppningsvis ska projektet leda till mindre, billigare och säkrare motorer än dagens.

Oj, Infineon gick med vinst

Den tyska halvledarjätten Infineon visade överraskande upp ett positivt kvartalsresultat, det första på 2,5 år. Men varken analytiker eller företagets vd vågar blåsa faran över.

Norska Sensonor kommersialiserar Acreo-teknik

En liten, billig ir-sensor som har bättre prestanda än dagens alternativ är vad norska Sensonor står redo att industrialisera. Siktet är ställt på fordonsindustrin. Det värmekänsliga halvledarmaterialet som är basen i sensorn är utvecklat på Acreo, som nu licensierat tekniken till det norska företaget.

Infineon lägger över allt mer på TSMC

Infineon och TSMC ska gemensamt utveckla en 65nm-process med inbyggt flashminne. Detta är ett steg i Infineons strategi att lägga ut tillverkning av kretsar i 65 nm och därunder.

Tio som har det tufft fortfarande

I våras listade tidningen EE Times tio stora elektronikbolag som drabbats hårdare av lågkonjunkturen än andra. Nu har observationslistan uppdaterats med fyra nya bolag – Nokia, Motorola, NXP och NOR-flashföretagen.

Rykte: Intel köper mobilteknik av Freescale

Enligt franska medier tänker Intel köpa Freescales nedläggningshotade verksamhet inom trådlös teknik i Toulouse. Men Freescale varken bekräftar eller dementerar uppgifterna.
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)