JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik

Autolivs aktiva säkerhet blir Veoneer

I december beslutade Autolivs styrelse att dra igång arbetet med att knoppa av de aktiva säkerhetsprodukterna i ett separat bolag. Nu är det klart att namnet blir Veoneer.

Scania sluter upp bakom Northvolt

Lastbils- och busstillverkaren Scania ska tillsammans med den blivande batteritillverkaren Northvolt utveckla och kommersialisera en battericell för tunga fordon. Scania investerar knappt hundra miljoner kronor i samarbetet.

Finska lastbilar ska varna för is

Tusen tunga fordon på finska vägar utrustas med teknik för att upptäcka och rapportera hala vägsträckor.  

Cybaero fyller vakans

Linköpingsföretaget Cybaero, som utvecklar och tillverkar obemannade helikoptrar, har under de senaste åren kantats av exportproblem, insideraffärer, minusresultat samt justeringar i ledningen. Idag intar Johan Ahlström vd-stolen, för att försöka styra skeppet i rätt riktning.

Mitsubishi ser bakåt med AI

Japanska Mitsubishi påstår sig ha utvecklat industrins mest avancerade kamerateknik för backspeglar, utan speglar. Genom artificiell intelligens ska olyckor undvikas, hävdar företagets som i framtiden vill befria sina nya bilar från traditionella sido- och backspeglar.

Regeringen vill se fler laddstolpar

För att underlätta användningen av elfordon vill regeringen se fler laddstolpar längs de större vägarna. Trafikverket ska utreda hur det kan göras.

Volvo utvecklar autonom buss

Tillsammans med NTU (Nanyang Technological University) tar Volvo fram en självkörande version av sin elbuss Volvo 7900. 

Staten betalar för elbuss på väg

Den första elbusspremien blev en rejäl flopp. Nu har regeringen justerat förslaget och från den första februari i år kan även bussbolag ansöka och beviljas premien. Förslaget – som applåderas av kollektivtrafikbranschen – tros nu verkligen kunna bana väg för fler elbussar på våra vägar.

Möt Continentals reservförare

När den avancerade självkörningen plötsligt slutar att fungera, tas ratten över av en SDCU (Safety Domain Control Unit) från Continental.

Xilinx: Så fixar du syn på drönare och robot

Drönare med kamera ombord är ett hett diskussionsämne just nu. Inbyggd avbildning kan delas upp i två kategorier: system som är medveten om sin omgivning samt system som både är medveten om omgivningen och som vidtar åtgärder. 

Micromaster i fordonsteknik

Nu drar Chalmers igång Nordens första så kallade Micromasterprogram, som är en ny form av längre sammanhållen onlineutbildning. Inriktningen är mot fordonsteknik och innehållet har utvecklats tillsammans med Volvo Cars, Volvokoncernen och Zenuity.

Omnetics: Ett kontaktstöd din robot så väl behöver

Nano D är perfekt för små, robusta tillämpningar inom ickeindustriell robotteknik.

GM släpper rattlös bil år 2019

General motors skruvar loss ratt och pedaler från sin elbil Chevy Bolt. Redan nästa år ska den nya modellen gå i trafik som en robottaxiflotta av okänd storlek på okänd ort i USA.

Tomtom blir Zenuitys kartläsare

Volvos och Autolivs gemensamma bolag för förarassistans och självkörning tar hjälp av Tomtom för att också kunna erbjuda kartor. Samarbetet presenterades på konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas.

En miljon ljusstrålar lyser upp vägen

En strålkastare med en miljon mikromekaniska speglar som styr ljuset från lasrar eller lysdioder gör det möjligt att skapa en belysning framför fordonet som anpassar sig efter situationen. Tekniken kommer från Texas Instruments och visas på den pågående konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas.

Robotbilarna saknar vägvett

REPORTAGE En självkörande Tesla blir erbjuden plats att byta fil från en bil som närmar sig bakifrån. Teslan tvekar. Erbjudandet går ut och bilen tar fart för att köra om. Då ändrar sig Teslan plötsligt och skär fräckt in framför bilen.

Umeå håller koll på New Yorks busstrafik

Ytterligare 120 busshållplatser i New York ska nu slussa realtidsinformation om trafiksituationen via Miips, en IoT-plattform från Fältcom i Umeå.

IR-kamera för förarlösa fordon

En IR-kamera kan upptäcka människor och djur upp till fyra gånger längre bort än vad bilens strålkastare når. Den ser dessutom bra i dis och dimma. Tekniken finns redan som tillval i olika prestigebilar men Flir vill att den ska bli en standardkomponent i framtida ADAS-system och lanserar därför ett utvecklingspaket för fordonsindustrin.

Forskare varnar för övervakad självkörning

Förare är inte bra på den typ av kontinuerlig övervakning som krävs för dagens självkörningsfunktioner på SAE-nivå 1 och 2. En nederländsk forskare varnar för att det kanske kan vara en bra idé att avvakta med självkörning till dess att bilarna klarar sig helt på egen hand. 

Autolivs läraktiga bil debuterar på CES

En bil som känner av förarens och passagerarnas instruktioner och känslolägen men som också lär sig av sin erfarenheter. Möt LIV 2.0, bilsäkerhetsföretaget Autolivs forskningsplattform.

 
magasinet

235
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)