Linköpingsföretaget Cybaero – som utvecklar och tillverkar obemannade helikoptrar – ansökte igår om konkurs. Efter en turbulent tid konstaterar styrelsen att det inte är möjligt att driva företaget vidare.
Föraren kan stå flera hundra meter ifrån sin bil när den parkerar. Just nu testar det finska forskningsinstitutet VTT autonom parkering i Tammerfors. Det är VTT:s robotbil Marilyn som guidad via IoT hittar rätt plats utan handpåläggning.
Den 28 februari lanserade biltillverkaren Volvo en fond som ska investera i uppstartsföretag. Nu köper fonden in sig i Luminar som utvecklar en lidar komplett med algoritmer för objektklassificering.
Volvos prestigeprojekt Drive me skulle ha hundra autonoma bilar i drift år 2017 i Göteborg. Två symboliska bilnycklar delades ut men förarna får inte släppa ratten. Volvo får inget tillstånd från Transportstyrelsen.
För ett år sedan lanserade japanska TDK en vinkelgivare med digital utsignal som vid rumstemperatur har ett vinkelfel på ±0,05 grader, vilket företaget hävdar är industribäst. Nu kommer givare i en ny kapsel som kan monteras direkt på exempelvis en kontakt eller mot en annan kapsel, för att därmed spara kretskortsyta.
Högre trafiksäkerhet och bättre arbetsmiljö för förarna. Det är målet med Volvo Lastvagnars nya förarstöd som ska häva sladden innan den uppstår och minska risken för avåkning och oavsiktligt filbyte.
I mitten av nästa årtionde ska hälften av alla Volvobilar som säljs vara elektrifierade, en tredjedel ska vara självkörande och hälften ska säljas som en abonnemangstjänst.
Flygindustrin måste bli mer miljövänlig. Eldrivna flygplan är den hållbara lösningen för framtiden, menar forskare vid Mälardalens högskola som medverkar i ett Horizon 2020-projekt med mål att skapa användbara lösningar till år 2050.
62 000 Fiat Chrysler Pacifica Hybrid minivans och 20 000 elbilar från Jaguar Land Rover – det är så många bilar som Waymo planerat för sin självkörande taxiflotta. Hittills.
Svenska elfordonstillverkarna Nevs och Einride ska använda israeliska Phantoms teknik för fjärrkörning av självkörande bilar.
Under den bekanta titeln ”For Dummies” har halvledartillverkaren Qorvo publicerat en liten skrift som avhandlar olika tekniker för att koppla upp fordon. Fokus ligger på rf-perspektivet, snarare än på hur uppkopplingen kommer att förändra användarupplevelsen.
”Hur avgjorde ni att det var säkert att testa självkörande fordon på allmän väg?” Elektroniktidningen publicerar och kommenterar den långa lista med frågor som två amerikanska senatorer kräver svar på från 26 biltillverkare och teknikföretag.
Uber vill släppa in andra självkörande bilar i sitt taxinätverk, inklusive Googles systerbolag Waymo, som Uber nyss utkämpat en strid i domstol med.
En helt ny NOR-arkitektur med en Arm Cortex-M0 integrerad på chipet är vad Cypress just lanserat. Det är industrins första i sitt slag, och den mest pålitliga, hävdar företaget. Kärnan möjliggör nya säkerhetsfunktioner samtidigt som minnet kan optimeras både för hög uthållighet och lång lagringstid.
Den 29 juni delas Autoliv i ett bolag för passiv säkerhet och ett för aktiv säkerhet. Det förstnämnda behåller namnet Autoliv medan Veoneer, bolaget för aktiv säkerhet, får en flygande start och siktar på att ta en betydande del av marknaden.
I juli släpps den i sina första exemplar, självkörningssensorn Idar från Aeye i San Francisco. Det är en kombinerad kamera och lidar som gör intelligent analys på egen hand istället för att bara skicka rådata.
Med hjälp av satellitnavigering och mobiluppkoppling går det att både sätta gränser för var ett fordon får köra och dessutom kontrollera att gränserna inte passeras. Bilsäkerhetsföretaget Veoneer demonstrerade igår tekniken i Stockholm.
Wayve – två AI-doktorer från Cambridge – träder fram ur stealth-mode med en självkörningsteknik som de hävdar skiljer sig från alla andras.
Göteborgsföretaget Cevt ska utveckla en drivlina till plug-in-hybrider som kostar mindre och fungerar bättre än idag. Forskningsprojektet är ett samarbete med Chalmers, som ska utveckla en inverterare i kiselkarbid. Energimyndigheten är med och finansierar.
Ett batteri som kan laddas upp och ur 5 000 till 10 000 gånger och som kan användas av en elbil i mer än tio år. Det är vad franska Saft siktar på när företaget nu satsar 200 miljoner euro i utveckling av batterier till framtida elbilar, skriver Reuters.
Sida 7 av 89