JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

En Big Mac och el till bilen

I vår ska McDonald’s i Sverige börja servera elektricitet, förutom den vanliga burgaren och pommes. Det hävdar branschorganisationen Elforsk som står för det tekniska kunnandet.

Ångström lyfter tidigt i morgon

För knappt ett år sedan levererade Ångström Aerospace ett första kretskort med egenutvecklad elektronik till den japanska satelliten Sprite–Sat. Tidigt i morgon bär det iväg ut i rymden.

Bombardier i Västerås har fullt upp

Tyska Deutsche Bahn har skrivit sitt största ramavtal för tåg någonsin. Avtalet är tecknat med Bombardier Transportation och innebär att 800 drivsystem till dubbeldäckade tåg ska utvecklas och konstrueras i Västerås under den närmaste tvåårsperioden.

Batteristyrning centralt för GM

Amerikanska General Motors startar egen tillverkning av batteripaket för att tillgodose behovet för sina framtida elbilar. Motiveringen är att batteristyrningen är lika central för elbilar som förbränningsmotorerna är för dagens fordon.

Staten har sålt Imego

Staten har överlämnat sina aktier i forskningsinstitutet Imego till forskningsbolaget Swedish ICT Research. Syftet är att skapa ett ännu starkare industriforskning och konkurrenskraft i Sverige. Bill Brox, vd på Imego, är mycket positiv till utvecklingen.

USA-satsning på elbilsbatterier

Fjorton amerikanska företag vill bryta den japanska dominansen inom batterier för elbilar. Konsortiet har ansökt om statsstöd på 1 miljard dollar och har planer på att bygga en fabrik till en kostnad på uppemot 2 miljarder dollar.

TVAB vill ha statligt nödlån

Kablagetilverkaren TVAB i värmländska Töcksfors har redan skickat in en ansökan till regeringen om undsättingslån, trots att det formellt ännu inte går att ansöka om pengarna.

Smarteq gör GPS-antenn till Volvo

Smarteq i Enebyberg ska utveckla en ny GPS-antenn till Volvos lastbilar, baserad på företagets färska GPS-plattform.

Batterier i bilar lockar halvledartillverkare

Att investera i batteriteknik till framtida elbilar tycks vara en begynnande trend hos världens halvledarföretag. I torsdags meddelande ST Microelectronics att företaget ska utveckla ett batteripack för bilar tillsammans med koreanska LG Chem. Dagen därpå fick halvledargiganten Intel rådet av förre vd:n att investera i tillverkning av just batterier till elbilar.

Spansion tar NOR till 65 nm

Idag lanserar flashminnesbolaget Spansion industrins första NOR-minnen tillverkade i 65 nm. Minnena rymmer 512 Mbit eller 1 Gbit och är de första NOR-flash att tillverkas på 300 mm skivor, hävdar Spansion.

Stockholm får elbilsladdare

Elbolaget Fortum har satt upp de fem första laddstolparna för elbilar och laddhybrider i Stockholm, och räknar med att sätta upp totalt 100 stolpar under nästa år. Satsningen ingår i ett projekt med Stockholms stad kallat Elbilsstad 2030.

Talande bilar minskar behovet av sensorer

Laser, radar, kameror, gyron, accelerometrar och en rad andra sensorer ökar ständigt bilförarens information om omgivningen. Det ökar komplexiteten och lösningen stavas ”sensorfusion”.

Bilen larmar om olyckan

Ett system som automatiskt larmar när en bilolycka inträffat skulle rädda runt 2500 liv per år bara i EU-länderna. Men bilindustrin och EU har olika uppfattning om hur systemet ska utformas.

Elmotor ger bältena nya funktioner

Att komplettera krutladdningen i bältessträckaren med en elektrisk motor ger inte bara bättre komfort, det öppnar också för helt nya möjligheter som att varna bilföraren genom att vibrera med bältet.

Lysdioder ger bilarna signatur

Lysdioder är på god väg att erövra varenda ljuspunkt i både personbilar och tunga fordon, med bränslebesparingar och livslängd som de främsta argumenten. Men lika viktigt är att lysdioderna ger nya möjligheter till belysning anpassad till bilmodellen och till individuella förare, såväl utanpå som inuti fordonet.

Hybridbilen är en utmaning för elektroniken

När standardbilen övergår till att bli en hybrid är det väldigt mycket nytänk som måste till. En av utmaningarna är att få högspänd kraftelektronik och känsliga elektroniksystem att samverka. Det menar Kjell Attback, EMC-specialist på Volvo Personvagnar.

En elmotor i varje hjul

Idag har alla kommersiella hybridbilar en förbränningsmotor medan en elmaskin finns där enbart för att hjälpa till. Det stora teknikskiftet kommer när man kan vända på detta, menar Mats Jonasson, industridoktorand på Volvo Personvagnar och KTH. Då kan varje hjul få en egen elmaskin.

Elektroniken gör bilen grönare och säkrare

Elektroniken blir en allt viktigare komponent för bilindustrin vare sig det gäller miljöanpassning, säkerhet eller komfortsystem.

Batterihopp står till litiumjon

Osäkerheten är stor kring hur energi lagras på bästa sätt i framtidens fordon. Så gott som alla biltillverkare satsar på litiumjonbatterier, men på lång sikt är bränsleceller och superkondensatorer mycket intressanta lagringsalternativ.

Minskat utsläpp lätt men dyrt

Elbilen hägrar i fjärran, men vägen dit är krokig. Kortsiktigt är det minst lika viktigt att utveckla förbränningsmotorer med  effektivare bränsleförbrukning – även om det för många inte anses lika hippt.
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)