JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Alla förarstödssystem gör misstag

Vem är bäst av Volvo, Mercedes, Tesla och BMW på att hålla sig i filen och automatiskt bromsa för ett hinder? Enligt amerikanska IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) går det inte att avgöra, alla testade bilar gör misstag ibland.

Förarlös eltimmerbil efter ellastbil

Förra sommaren lät Stockholmsföretaget Einride rulla ut sin första prototyp av en förarlös fjärrstyrd batteridriven lastbil på vägarna. Ett år senare lanserar företaget en timmerbil i samma genre. Den är 50 procent mer kraftfull och utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar.

200 forskningsmiljoner till elfordon

Snabbare utveckling av nya tekniker till elfordon, men även elektrifierade fartyg, luftfartyg och arbetsmaskiner. Det är ambitionen när Energimyndigheten får 200 miljoner kronor under fem år.

Charge Amps in i Australien

Stockholmsföretaget Charge Amps – som utvecklar produkter för att ladda elbilar – har ingått ett samarbete med Evolution i Melbourne som ska hjälpa det svenska företaget att nå ut på den australiensiska marknaden.

Svensk batterisensor hjälps in i bilen

Göteborgsföretaget Insplorion har skrivit ett samarbetsavtal med amerikanska Littelfuse kring batterisensorteknik för bilar. Sedan tidigare har det ryktats att Littelfuse sponsrat ett projekt där Insplorions batterisensor integrerats i en batteriprototyp från skotska AGM Batteries.

Lindholmen får testbädd för elfordon

Det kommer knappast som en överraskning att Lindholmen blir bas för den nya testbädden för elfordon. Mer överraskande är att den får en filial i Stockholm.

Svensk testbana får kompisar i USA och Sydkorea

För att underlätta utvecklingen av självkörande fordon behöver testerna standardiseras. Den svenska testanläggningen Astazero ska tillsammans med en amerikansk och en sydkoreansk anläggning ta sig an uppgiften.

Xilinx i Daimlers förarsäte

AI-processorer stjäl den mesta uppmärksamheten när det handlar om hårdvara till förarassistans och självkörande fordon. Klassiska FPGA:er är betydligt vanligare i förarstödssystem och används också för att processa sensordata påpekar Xilinx, som dessutom kan meddela att Daimler kommer att använda företagets kretsar i kommande modeller.

Kina ska bygga svenska elvägar

Kinesiska Nevs köper in sig i två svenska företag – Elways och Mimer – och tänker använda deras teknik för att implementera elvägar och självkörning i Kina.

Tesla avskedar och stämmer anställd

Enligt Teslas vd Elon Musk har en nyligen avskedad person stulit affärshemligheter och spridit lögner om företaget. Mannen själv beskriver sig som en visselblåsare.

Fordonsindustrin ropar efter programmerare

1400 personer – minst – så många mjukvaruutvecklare och -testare behöver fordonsindustrin i Västsverige anställa under de kommande fem åren.

Rekordinvestering i app-taxi

En miljard dollar investerar Toyota i den sydöstasiatiska app-transporttjänsten Grab. Det är den största investering som en biltillverkare gjort i ett transporttjänstföretag.

Cybaero i konkurs

Linköpingsföretaget Cybaero – som utvecklar och tillverkar obemannade helikoptrar – ansökte igår om konkurs. Efter en turbulent tid konstaterar styrelsen att det inte är möjligt att driva företaget vidare.

Parkerar med hjälp av IoT

Föraren kan stå flera hundra meter ifrån sin bil när den parkerar. Just nu testar det finska forskningsinstitutet VTT autonom parkering i Tammerfors. Det är VTT:s robotbil Marilyn som guidad via IoT hittar rätt plats utan handpåläggning.

Styrelseproffs greppar klubban i Smartare Elektroniksystem

Det blir Ulla-Britt Fräjdin-Hellqvist som tar över ordförandeklubban i innovationsprogrammet Smartare Elektroniksystem efter Mats Odell.

Volvo investerar i underbarnets lidar

Den 28 februari lanserade biltillverkaren Volvo en fond som ska investera i uppstartsföretag. Nu köper fonden in sig i Luminar som utvecklar en lidar komplett med algoritmer för objektklassificering.

Stopp för Volvos självkörande bilar

Volvos prestigeprojekt Drive me skulle ha hundra autonoma bilar i drift år 2017 i Göteborg. Två symboliska bilnycklar delades ut men förarna får inte släppa ratten. Volvo får inget tillstånd från Transportstyrelsen.

Vinkelgivare med minimalt vinkelfel i minikapsel

För ett år sedan lanserade japanska TDK en vinkelgivare med digital utsignal som vid rumstemperatur har ett vinkelfel på ±0,05 grader, vilket företaget hävdar är industribäst. Nu kommer givare i en ny kapsel som kan monteras direkt på exempelvis en kontakt eller mot en annan kapsel, för att därmed spara kretskortsyta.

Digital Sweden:

Fler företag kan delta i europeiska forskningsprogram

Smartare elektroniksystems programkonferens går av stapeln den 12 september i Stockholm. Årets program kommer att få en internationell prägel då konferensen gästas av EU-programmet ECSEL:s vd Bert De Colvenaer och Smartare Elektroniksystems systerorganisationer i andra europeiska länder.

Bättre förarstöd i Volvos lastbilar

Högre trafiksäkerhet och bättre arbetsmiljö för förarna. Det är målet med Volvo Lastvagnars nya förarstöd som ska häva sladden innan den uppstår och minska risken för avåkning och oavsiktligt filbyte.

 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)