JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 19 september 2019 VECKA 38
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Nu köper de ett lidarföretag – stjärntrion från Waymo, Tesla och Uber som hoppade av för att utveckla egen självkörningsteknik.

Aurora grundades år 2017 av Chris Urmson och Sterling Anderson. Senare anslöt sig Drew Bagnell.

Eftersom de tre ledde självkörningsutvecklingen på Waymo, Tesla, respektive Uber har de inte haft några problem att hitta finansiering för Aurora. Nyligen fick de 530 miljoner dollar från bland annat Amazon.

En del av de pengarna används nu för att köpa lidartillverkaren Blackmore och dess 70 anställda i Bozeman i Montana, USA.

Blackmore utvecklar optiska kretsar för sin lidar.

Blackmore bildades 2016, men tekniken har utvecklats under ett decennium. Lidarn skickar ut en frekvensmodulerad kontinuerlig våg (FMCW ) istället för att som konventionell lidar skicka ut väldefinerade ljuspulser och mäta studstiden.

FMCW ger direkt i mätningen inte bara positionen på objekt – som studs-lidar gör – utan även deras hastighet, via dopplereffekten.

Räckvidden ska överstiga 200 meter. Hastigheten rapporteras relativt lidarn och kan vara ±150 m/s med en noggrannhet på 2 dm/s.

Lidarn ser till exempel att en fotgängares armar och ben rör sig relativt hens bål, och att över- och underdel av snurrande hjul har olika relativ hastighet.*

Blackmore har tidigare investeringar från bland annat BMW och Toyota.

Affärsplanen för Aurora är att utveckla självkörningsteknik och licensera den. Inte att utveckla en egen bil. Nu blir Blackmores lidar en komponent i det paketerbjudandet.

En annan komponent i Auroras paket är programvara för artificiella fotorealistiska trafikbilder. De kommer från företaget 7D Labs som köptes av Aurora tidigare i år.


FOTNOT
(*) En punkt på periferin av ett hjul står stilla relativt vägbanan varje varv då de har kontakt. Motstående punkt på ovansidan har samtidigt vagnens dubbla hastighet. På ett tågvagnshjul går flänsen till och med bakåt en liten stund eftersom den ligger bortom kontaktpunkten.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)