JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
Per Henricsson

Vilken lyckad Göteborgsmässa!

Riktigt vad som gjorde Elektronik 2015 i Göteborg till en lyckad mässa är svårt att sätta fingret på. Antagligen är det ett antal olika faktorer som samverkar för att skapa ett event som lockar 2953 besökare och som fick utställarna att känna sig nöjda.
Första dagen drog 1543 besökare, andra dagen kom 1410 stycken. Sammanlagt blir det 2953 vilket är klart bättre än 2013 då det blev 2758 besökare. Trenden har pekat uppåt för Göteborg ända sedan Easyfairs tog över mässan 2011.

Fast en liten brasklapp är på sin plats. Senast gick elektronikmässan parallellt med en IT-mässa, den här gången var det ”High Tech Engineering”, en rätt spretig mässa som rymde 3D-skrivare, CAD-verktyg, plasttillverkning, metallbearbetning, kolfiber och diverse annat smått och gott.

Både 2013 och nu i år har IT-mässan respektive High Tech Engineering bidragit till att lyfta besökarsiffrorna. Hur som helst, den trötta och lite uppgivna stämning som brukar prägla svenska mässor saknades helt i Göteborg. Istället var det energiska och glada miner. Intressant att notera är att många utställare ansträngt sig lite mer i år genom att ta med sig fler produkter och satsat lite mer på egna möbler i montrarna.

Många utställare pratade om det positiva klimatet i Göteborg, om den samverkan mellan stora och små företag som präglar regionen och att det finns en hel del nya företag som växer snabbt.

En annan förklaring som nämndes var att det finns en hel del produktion i området, det gäller allt från bilar, lastbilar och bussar till kullager, satelliter och mikrovågslänkar, produkter som alla har en hög andel av avancerad elektronik.

Ytterligare en förklaring till att mässan lockar allt fler besökare kan vara seminarierna. Bland de mer välbesökta – där delar av publiken fick stå – var när lyxbilstillverkaren Teslas Skandinavienchef Peter Bardenfleth-Hansen äntrade scenen, när rymdbolaget Ruag pratade satelliter eller det handlade om 3D-skrivare.

Riktigt hur företagsklimatet, seminarierna eller formatet skulle förklara att elektronikmässan i Göteborg växer medan mässan i Stockholm stadigt krymper är svårt att sätta fingret på. Helt klart finns det skillnader i hur näringslivet ser ut i Göteborg respektive Stockholm. Den lilla konjunkturuppgång som trots allt verkar finnas är ytterligare en faktor att fundera över. Kanske har den fått besökarna att öppna plånboken?

Ett antal av utställarna kunde glatt rapportera om förfrågningar som med stor sannolikhet kommer att leda till affärer.

Det är exakt vad en mässa ska leverera för att vara lyckad!
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)